National Transport Library Research Database

Prospekteringsmetoder för kulturmiljövärden i samband med planering. Kartläggning och analys av metoder (Methods for cultural heritage prospection within planning. Survey and analysis.)

  • Karlsson, Nina
  • Umeå universitet, Universitet eller högskola, 202100-2874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-09-01 -- 2017-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/105131
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte: Projektet utgör en förstudie med syfte att kartlägga olika prospekteringsmetoder som används inom Trafikverkets planering och som är möjliga att använda även för kulturarvsanalyser. Målet är att, vid projektslut, ha identifierat ett antal potentiella metoder som kan testas i ett fortsatt projekt av större omfattning och med fler partners. Metod: * För att klarlägga vilka metoder som används och hur frekvent de används ska en översyn av Trafikverkets aktuella projektarbete genomföras. Denna översyn kommer att besvara frågor så som vilka metoder och analyser som genomförs mer eller mindre rutinmässigt samt hur och i vilka sammanhang dessa genomförs?; * För att identifiera lämpliga metoder och möjlig applicering ske en sammanställning göras av aktuell nationell och internationell arkeologisk forskning kring fjärranalys och prospektering; * De metoder som idag används av Trafikverket ska analyseras för att identifiera vilka som har potential för att användas vid kulturarvsanalyser och arkeologisk prospektering; * Slutligen ska även andra metoder som används nationellt och internationellt inom arkeologisk prospektering och som skulle kunna vara användbara för framtagande av planeringsunderlag till Trafikverkets verksamhet identifieras. Relevans och nytta: Lidar-data, georadar och fotografering med drönare är exempel metoder som idag används inom arkeologisk fältverksamhet och forskning för att identifiera tidigare okända fornlämningar och andra kulturhistoriska lämningar och för att korrigera felaktiga lägesangivelser av kända lämningar. Flera av dessa metoder används idag även av Trafikverket i samband med planering inom olika väg- och järnvägsprojekt, bland annat inom verksamhetsområdena Investering och Stora projekt. Trots att dessa metoder inte i första hand genomförs med syfte att användas för identifiering av fornlämningar skulle resultaten även kunna användas för analyser av kulturmiljövärden i samband med kulturarvsanalyser. Att data som framställs för ett syfte kan användas även för andra analyser innebär dessutom en effektivisering av Trafikverkets planering, både ekonomiskt och tidsmässigt sett. Om kulturarvsanalyserna baseras på fler typer av analyser innebär detta även att underlagen blir mer kompletta när det gäller förekomster av tidigare ej kända fornlämningar och områden med potential för fornlämningar, vilket med största sannolikhet innebär en snabbare prövning av Länsstyrelserna och att behoven av kostsamma fältinventeringar minskar.Abstract: The project is a pilot study that aims to map different prospection methods that are frequently used within the planning of the Swedish Transport Administration (Trafikverket) and have potential to be reused within cultural heritage analysis. The objective is to identify a number of potential methods that can be tested within a wider project that runs over a longer period and involves more partners with specific competences. Method: In order to clarify which methods that are used within Trafikverket´s ordinary planning a review of different methods that have been used in previous infrastructure projects will be carried out; To identify suitable methods and possible applications an overview will be compiled of current Swedish and international research within remote sensing and archaeological prospection; To identify suitable methods for further analysis an evaluation of various methods that are currently used within Trafikverket’s planning will be carried out. The evaluation will focus on the potential of the method to be used within cultural heritage analysis ande archaeological prospection; Other methods that are currently used for archaeological prospection within Sweden and internationally and that would be useful for Trafikverket’s planning will be identified. Relevance: Lidar scanning, GPR and photographing by drones are examples of methods that are currently used within archaeological prospection and research to identify unknown archaeological remains and to adjust incorrect positions of known remains. Several of these methods are also used by Trafikverket for planning new roads and railways. Although these methods are not aimed to identify archaeological remains the results may be applicable to this kind of identification. The possibility to use data in more ways that one means a more effective planning, both regarding time and economy. In addition, cultural heritage analysis that are based on several analysis and multyproxydata will be more comprehensive regarding information of previously unknown archaeological remains.
Item type: