National Transport Library Research Database

GBAS inflygningar på Arlanda, en förstudie (GBAS – Ground Based Augmentation System)

  • Näs, Anette
  • Swedavia AB, Svenskt företag eller organisation, 556797-0818
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-15 -- 2017-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/105132
Subject(s): Online resources: Abstract: I GBAS (Ground Based Augmentation System) -konceptet används för första gången GPS-teknik i en mycket säkerhetskritisk fas av flygningen, nämligen landningen. Användning av GBAS innebär en övergång från att landa med hjälp av markbaserade system med analoga signaler, till digitala datameddelanden överförda via trådlös signalering. Utvecklingen av satelitbaserade landningssystem såsom GBAS innebär i hög grad en förnyelse av luftfartsområdet på ett sådant sätt att det möter omvärldens krav på säkra, effektiva, robusta och hållbara luftrumstransporter. Med GBAS finns en potential till utveckling och förbättring inom samtliga de områden som pekas ut i inriktningsdokumntet för FoI-portfölj 9: flygsäkerhet, kapacitet, tillgänglighet, effektivitet och miljö. Detta gäller både för ATM (Air Traffic Management) och Flygplats. Flygbranschen ser en stor potential i denna nya teknik, men mycket återstår innan alla områden är utforskade. GBAS-inflygningar kan idag endast tillämpas i sin enklaste form, för raka inflygningar, vid ett fåtal flygplatser, vid god sikt och av en mycket begränsad del av flygplansflottan. GBAS har dock potential att utvecklas för att möjliggöra ”icke-raka” inflygningar eller brantare glidbana i syfte att minska bullerexponering av tätorter. En av de pusselbitar som krävs för att kunna öka användbarheten hos befintliga procedurer för kurvade inflygningar är att öka precisionen i det sista skedet av inflygningen, vilket har potential att åstadkommas med GBAS. GBAS har även en potential att med alternativa inflygningsbanor och glidbanor, i förhållande till raka inflygningarna med fix glidbanevinkel, öka Arlandas kapacitet att hantera ankommande och avgående flygtrafik. Hur en ökad kapacitet påverkar metodiken för flygtrafikledningen återstår att analysera. Förstudien syftar till att kartlägga och presentera förutsättningar för installation av en GBAS-anläggning och tillämpning av GBAS-inflygningar på Arlanda och att identifiera de områden där fortsatt forskning är nödvändig. Förstudien kommer att genomföras i ett samarbete mellan Swedavia, LFV och Indra Navia med kompetens inom områdena flygtrafikledning (flygledare), flygoperationer (piloter), flygplatsdrift, flygplatsens miljötillstånd samt regelverk. Projektteamet har också många års erfarenhet av nationell och internationell utvecklingsverksamhet inom områdena ATM och flygplatser. I ett framtida projekt kommer olika flygbolag bjudas in att delta.
Item type: