Abstract: Bakgrund; LFV är en erfaren leverantör av flygmätning av instrument för flygtrafik till och från flygplatser. Dagens verksamhet sker med mätutrustning på mark och ett flygplan som flyger förutbestämda mönster för att mäta att utrustningen fungerar korrekt. Det är av stor vikt att instrumenten fungerar som tänkt för både säkerhet och effektivitet kring flygplatser.
Problembild; Verksamheten sker med hjälp av flygplan med besättning ombord. Samtidigt sker en snabb utveckling av fjärrstyrda flyg kallat RPAS, Remotely Piloted Advanced System. Obemannade flyg saknar regelverk för att fungera i kombination med bemannat flyg i icke segregerade luftrum. En möjlighet att ersätta dagens flygmätning med bemannade flyg skapar förutsättningar att effektivare genomföra mätning av instrument för flygtrafiken både genom möjligheten att verka över en längre tid och möjligheten att nyttja andra typer av luftfartyg.
Syftet med förstudien är att utreda vilka regler som behöver utredas för att klara av flygmätning med RPAS, samt att utreda typer av luftfartyg lämpade för att genomföra flygmönster.
Nyttan för luftfarten är en möjlighet att utreda framtida sätt att effektivare genomföra flygmätning. En ökad effektivitet är landets alla flygplatser till gagn genom kortare tid för mätverksamhet samtidigt som kostnaderna kan sänkas för en verksamhet som krävs för en flygplats med instrument för in och utflygning.