Abstract: Både regelverk och luftrumsutformning bygger på det traditionella bemannade flyget. Dagens situation med en kraftig ökning av RPAS, s.k. drönare skapar behov av att både på kort och lång sikt utveckla både luftrum och regelverk. Det stora problemet är behovet av att stänga ner ett luftrum för att använda fjärrstyrt flyg. Polisen är en av brukarna som vill använda RPAS för spaning redan i nutid. Luftrummet runt våra flygplatser behöver användas på ett effektivare sätt där operatörer som vill flyga RPAS kan flyga utan att stänga ett helt luftrum som i sin tur skapar stora problem för reguljärflyg.
Genom att simulera och validera tänkta sektorer i ett luftrum kan mätningar genomföras för att bibehålla en hög kapacitet med bibehållen flygsäkerhet. Syftet är vidare att skapa en möjlighet för t ex polis att kunna komma in med en drönare nära en flygplats utan att störa regulariteten.
Med simuleringar och tydlig mätdata kan kontrollzonen vara öppen för både RPAS och traditionell trafik. Studien ger resultat som även kan stödja förändringar av regelverk.