National Transport Library Research Database

SBUF Utvärdering av QC-tester (Evaluation of Q/C-tester)

  • Oscarsson, Erik
  • Skanska Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556033-9086
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-11-02 -- 2019-11-15 Registration number:
  • Trafikverket 2016/96556
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund och problem. Det finns behov av en snabb, enkel och robust provningsmetod för att säkerställa bitumenegenskaperna vid produktion. Under de senaste åren har bindemedelsmarknaden blivit alltmer fragmenterad genom fler bitumenleverantörer som tillhandahåller blandade bitumen av olika ursprung. Asfaltverken lagrar och blandar också ibland egna bitumenkvaliteter utifrån behov och vad de har i tankarna vid tillfället. Därför kan bituminets egenskaper variera vid produktion även om bitumenspecifikationerna har uppfyllts vid laboratorieprovning före leverans. Bitumenprovning vid laboratorium tar dessutom ofta flera dagar som man ofta inte kan undvara. Antalet tillgängliga tillsatser avsedda för inblandning i bitumen har även ökat. Vissa tillsatser är vidhäftningsmedel avsedda att förbättra kontakten mellan sten och bitumen för att undvika stensläpp. Andra tillsatser ökar packningsbarheten vid läggning av lågtempererad asfalt. Tillsatser såsom polymerer och gummi syftar till att öka asfaltbeläggningens motstånd mot åldring, sprickor eller spårbildning. Ibland används flera tillsatser parallellt. Doseringen av tillsatser vid asfaltverket behöver även kontrolleras regelbundet för att snabbt kunna korrigera avvikelser eller alternativt ändra produktionsprocessen på annat sätt. Av alla dessa skäl har asfaltproducenterna behov av en snabb, enkel och robust provningsmetod för att säkerställa bitumenegenskaperna vid produktion. Även Trafikverket har intresse av att bituminet har rätt kvalitet vid produktion för att undvika felproduktion som kan leda till kostsamma åtgärder och tvister. Flera metoder för produktionsbehov har utvärderats tidigare. Bland dessa finns en snabbversion av DSR (Dynamic Shear Rheometer), smältindexerare och rotationsviskometer. Inga av dessa uppfyller helt behoven av kvalitetskontroll. En ny lovande provningsmetod är QC-tester (Quality Control Tester) för att användas som snabbkontroll av bindemedel i USA. Utrustningen är framtagen utifrån direktiv av TFHRC (Turner Fairbanks Highway Research Center) som tillhör Federal Highway Administration. QC-testern mäter nedsjunkningen av bitumenytan med laser när den utsätts för belastning av flera koncentrerade luftstrålar. Dessutom mäts återgången efter belastning. Metoden liknar därför provmetoderna för penetration och elastisk återgång. Metoden är dock mindre operatörsberoende och verkar uppfylla kraven på att vara snabb, enkel och robust. Preliminära amerikanska resultat tyder på en god korrelation med penetrationstestet och även elastisk återgång. Trafikverket har erbjudits en unik möjlighet att vara en del i denna utveckling, och samarbetsavtal om fortsatt utveckling av utrustningen avses att tecknas mellan Trafikverket och TFHRC. I Sverige har utrustningen demonstrerats för ca 25 personer aktiva inom branschen och har även fått ett positivt bemötande av ett stort antal av branschens väglaboratorier. Även Metodutskott Bitumen ser utrustningens potential och vill aktivt stödja en utvärdering genom deltagande i arbetsgruppen. På sikt finns även möjlighet att bestämma asfaltsegenskaper genom att använda QC-testern på tunna sågade asfaltbalkar. Syfte och mål. Projektets övergripande syfte är att utvärdera ifall QC-tester är en lämplig provningsmetod för produktionskontroll av bindemedel för att minimera risken för felaktig slutprodukt. Dessutom syftar projektet till att öka kompetensen inom branschen genom samverkan. Abstract: Evaluation of new Equipment for testing of bitumen and asphalt mixes. During the the evaluation we will work together with the suplier from USA and Turner Fairbanks Research Center (Federahl Higway)
Item type: