National Transport Library Research Database

Rullmotstånd i samhällsperspektiv - MIRIAM III (Rolling resistance in societal perspektive - MIRIAM III)

  • Ihs, Anita
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-01 -- 2021-12-15 Registration number:
  • Trafikverket 2016/93818
Subject(s): Abstract: Studier om rullmotstånd och dess betydelse genomförts inom ramen för det europeiska samarbetet kallat MIRIAM (Models for rolling resistance In Road Infrastructure Asset Management System). Såväl mätmetoder, mätteknik, mätningar som olika beräkningar om och möjliga tillämpningar av rullmotstånd i beslutsprocesser har genomförts och kunskapsbasen inom området har ökat. Nya projekt har identifierats utifrån det arbete som genomförts och målet är att fortsätta föra arbetet framåt med ambitionen att vidareutveckla arbetet med beläggningar samt drift och underhåll i syfte att kunna minska koldioxidutsläppen som beror på trafiken. Syftet för projektet som helhet är att ta fram verktyg och beslutstöd för strategiska beslut om investeringar/underhållsåtgärder och planera drift och underhåll med hänsyn till rullmotståndets effekt på energieffektiviteten. Att minska rullmotståndet hos en vägbeläggning har i regel positiva effekter på buller. Det kan däremot ha negativa konsekvenser på en beläggnings hållbarhet och slitstyrka som i sin tur kan ge uppkomst till partiklar. Delprojekt: - Förenklad bränsleförbrukningsfunktion som är en funktion av fordons relation till vägyteegenskaper/tillstånd. Att utveckla en bränsleförbrukningsfunktion som har en hög förklaringsgrad med som blir enklare att använda och implementera i olika beslutsstöd. - Utveckling av vägytor med lågt rullmotstånd och hög slitstyrka. Ta fram slitlagerbeläggningar som är optimerade för lågt rullmotstånd efter dubbdäcksslitage och för slitstyrka. - Utveckling av emissionsmodellen PHEM. Inkludera möjligheten att beskriva vägytans egenskaper som indata i mikrosimuleringsmodellen för att kunna beräkna deras effekt på avgasemissioner och bränsleförbrukning. - State-of-the-art påverkar av vatten och snö på rullmotstånd.Abstract: MIRIAM is a project started by twelve partners from Europe and the USA, consisting of universities, research institutes, and national road authorities. The overall objective of the MIRIAM project is to develop, provide and disseminate a strategic tool for achieving energy saving and CO2-reducing goals for decision makers to employ to road design and maintenance. The MIRIAM project began in 2010 and has in 2016 initiated a third work phase. The first phase had as main objective to investigate pavement characteristics, energy efficiency, modelling, and raising awareness of the project by focussing on mean profile depth (MPD) and international roughness index (IRI). Building on the first work phase, the second phase focussed more on the development and implementation of CO2 controlling models in road infrastructure asset management systems. The third period is centred on further development of a strategic tool based on already published and ongoing MIRIAM-related research. Hereby, the MIRIAM project will target direct implementation of results into asset management systems to instrument future energy efficient roads with less rolling resistance.
Item type: