Abstract: Utformning av korsningar utgår från vilken typ av fordon som ska kunna trafikera korsningen och på vilket sätt trafikering ska ske. Trafikeringssätt handlar dels om i vilken mån svängande kan ske inom eget körfält eller om man vid sväng behöver inkräkta på motriktat körfält eller andra ytor utanför det egna körfältet, dels framkomlighet dvs. med vilken hastighet en korsning kan trafikeras. Korsningens utformning påverkar generellt säkerheten och dessutom korsande gåendes och cyklisters framkomlighet och tillgänglighet. Det behövs en balans mellan olika, ofta motstridiga, intressen och den behöver anpassas till lokala förhållanden. Dagens utformningsregler är alltför grov och är inte heller konsekvent mellan olika korsningstyper. Dessutom hanteras inte variationer i vägmiljö och framkomlighetskrav på bra sätt. Nuvarande regler är gamla och det saknas dessutom dokumentation om de överväganden som reglerna grundas på. Projektets målsättning är att ta fram nya utformningsregler för geometrisk utformning av korsningar anpassade för olika typfordon och vägmiljöer i syfte att på ett bättre sätt än idag optimera korsningsutformning till platsspecifika behov.Abstract: Intersection design are based on the type of vehicle to be able to operate the crossing and the way in which the operation will take place. The design affects the overall safety and additionally crossing pedestrians and cyclist’s accessibility and availability. A balance requires between different, often conflicting, interests and the need to adapt to local conditions. Today's design guidelines are too rough and is not consistent between different intersection types. Current rules are old and there is also a lack documentation of the considerations which the rules are based. The project aims to develop new design rules for the geometric design of intersections adapted for different type vehicles and road environments in order to in a better than today optimizing intersection design to site-specific needs.