Abstract: Denna förstudie syftar till att skapa underlag för ett mätprojekt rörande flygbuller som är väsentligt för att validera den modell som skapas i projekt SAFT men även har koppling till projekt BRANTARE. Arbetet är uppdelat i följande delar:
-Identifiera luckor i tidigare forskning rörande ljudmätningar av flygplansljud kopplat
till flygtrafikledning
-Beskriva synergieffekter med SAFT och BRANTARE samt nyttiggörande
-Samtala med Swedavias flygakustik och Transportstyrelsens miljösektion
-Utveckla och testa hårdvara för mätningarAbstract: This feasibility study aims to create the basis for a project that is essential to validate the model created in the project SAFT but relates also to the project BRANTARE. The work is split into the following main tasks: - Identify gaps in research related to aircraft noise connected to air-traffic-management; - Describe synergies with SAFT and BRANTARE and the utilisation; - Talks with Swedavia's team for noise and the Swedish Transport Agency´s environmental section; - Start developing and testing the hardware needed for the planned measurements.