National Transport Library Research Database

CSA BRANTARE (CSA BRANTARE)

  • Rigner, Johan
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/92909
Subject(s): Abstract: Brantare är ett projekt vars mål är att bidra till minskat buller kring flygplatser. Syftet är att ge kunskap om de flygoperationella aspekterna och effekterna av inflygning med glidbanevinklar brantare än vad som normalt används av flygplan vid inflygning till en flygplats. Kunskap kommer att erhållas om piloters sätt att flyga innebär möjligheter eller begränsningar till att reducera buller i praktiken, och vilka möjligheter och begränsningar detta är. Att tillämpa en brantare inflygningsvinkel minskar i teorin bullerpåverkan från ankommande flygplan genom att avståndet mellan bullerkällan och det störda området på marken ökas. Flygoperativt skulle detta innebära en förändring av glidbanevinkeln och således också en annorlunda hantering av flygplanets läges- och rörelseenergi. Ett förändrat sätt att flyga kan då medföra nya mönster av bullerspridning vid inflygningen. Detta skulle kunna förta den önskade effekten och till och med kunna få direkt motsatt effekt för vissa områden på marken.Abstract: BRANTARE is a project whose goal is to contribute to reducing noise around airports. The aim is to provide knowledge about the flight operational aspects and effects of approach procedures using glide slope angles steeper than what is normally used by aircrafts on approach to an airport. Knowledge will be obtained if the pilots way to fly means opportunities or constraints to reduce noise in practice, and what opportunities and limitations this implies. Applying a steeper approach angle reduces the impact noise in theory from arriving aircraft since the distance between the noise source and the disturbed area on the ground is increased. Flight operationally, this would mean a change of the glide slope angle, and thus also a different handling of the aircraft's location and motion energy. A changed way of flying can then lead to new patterns of noise generation during the approach. This could compromise the desired effect and even create the opposite effect at certain ground locations.
Item type: