National Transport Library Research Database

Att stärka utifrån- inperspektivet – Ökad förståelse för kundvärde/QFD och KANO (To strengthen the outside-in persepective - better understanding of customer value/QFD and KANO)

  • Johnson, Mikael
  • Karlstads universitet, Universitet eller högskola, 202100-3120
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-10-01 -- 2018-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/92517
Subject(s): Abstract: Bakgrund. Trafikverket har med stöd av forskningen vid SAMOT flyttat fram positionerna avsevärt vad gäller att arbeta med ett utifrån-in-perspektivet. Bland annat har tjänstekartor införts som arbetssätt. Nu är det dags att ta ytteligare ett steg i detta arbete. Det handlar om att kunna hantera kundbehov i relation till egen uppgift och leveransförmåga men också att stärka förmåga att skapa kundvärde i samverkan med externa aktörer. Modellerna kan även användas vid prioritering av olika tjänsteförslag. Frågeställningar: * Vilka är kundens/medborgarens behov och förväntningar? * Hur kan vi prioritera dem? * Vad påverkar kundvärde? * Hur kan vi se på och mäta kundvärde? *Hur kan vi bidra till kundens värdeskapande? Öka förmågan att koordinera tjänstesamverkan intern och med externa parter Abstract: SAMOT and Trafikverket will evaluate the QFD and KANO models in purpose to improve the servitization.
Item type: