Abstract: Projektets mål
Målet med projektet är att utveckla beslutsverktyg för en långsiktigt hållbar design av geokonstruktioner genom att samhällets kostnader under anläggningens livscykel minimeras. För att uppnå detta krävs att ett holistiskt synsätt på anläggningens funktion under hela livslängden genomsyrar designprocessen, där designval görs ur ett riskperspektiv. Projektet syftar till att öka denna förståelse genom att samverka med och ta in erfarenheter från hela livscykeln.
Projektets genomförande-metodik
Projektet genomförs som ett seniorforskarprojekt på KTH Avd. jord- och bergmekanik. I arbetet ingår att utveckla ett beslutsverktyg som baseras på ett teoretiskt ramverk för kostnadsoptimering av underhåll. Ramverket ska bygga på en kombination av beslutsteori och sannolikhetsbaserad bedömning av konstruktionens säkerhet. Ett generellt ramverk, som visar hur det optimala valet av designlösning påverkas av både sannolikheten för brott i konstruktionen och kostnaden för eventuella åtgärder för att minska denna sannolikhet, har nyligen utvecklats på KTH (Spross & Johansson, 2016, under granskning i Structural Safety). I det föreslagna projektet ska en utveckling ske av ramverket. Utvecklingen innebär att designlösningars och underhållsåtgärders lämplighet bedöms ur både ett riskperspektiv och ett livscykelperspektiv.Abstract: Project aims. The goal of the project is to develop a decision tool for sustainable design of geotechnical structures by minimising total costs during the entire life cycle. To achieve this requires a holistic approach to how the life cycle influences the design process, where design decisions are made from a risk perspective. The project aims to increase the understanding by interacting with and take in the experience of the life cycle. Project methodology: The project is implemented as a senior research project at KTH Division of Soil and Rock mechanics. The work includes developing a decision tool based on a theoretical framework for cost optimization of maintenance. The framework will be based on a combination of decision theory and probabilistic assessment of the safety of the design. A general framework, showing how the optimal choice of a design is affected by both the probability of failure of the structure and the cost of any measures to reduce this probability, have recently been developed at KTH (Spross & Johansson, 2016, sent to J Structural Safety). The proposed project will be a development of the framework. The development means that suitability of design and maintenance is assessed both from a risk perspective and a life cycle perspective.