National Transport Library Research Database

Krav på ”lokala ojämnheter” för vägar och gator (Requirements for "local roughness" for roads and streets)

  • Sjögren, Leif
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-10-01 -- 2017-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/89043
Subject(s): Abstract: Jämnheten hos ytan är en viktig del av en väg och gatytors egenskaper, inte bara för komforten men anses också viktig för säkerheten (Ihs et al, 2002, Ihs et al. 2006), Ihs et al, 2011). Den generella jämnheten för bilvägar beskrivs med måttet IRI (International Roughness Index) mm/m med ett medelvärde var 20 meter färdad väg. Först på senare år har man uppmärksammat och studerat lokala ojämnheter. En lokal ojämnhet kan uppträda oregelbundet placerad tvärs eller längs vägbanan. Byggda väggupp för att sänka farten räknas som lokal ojämnheter. VTI har tagit fram förslag på mått för lokala ojämnheter på bilväg, se TDOK 2014:003. I idag gällande föreskrifter saknas krav avseende lokala ojämnheter. En lokal ojämnhet kan dock, som beskrivits ovan, antas vara farlig för en trafikant; såväl gående, cyklande som fordonsburen beroende på t.ex. vägtyp, hastighet och dess utbredning. Detta projekt ska ge ett underlag till framtida kravställande och en sammanställning av för- och nackdelar av detta (dvs. konsekvenser) rörande lokala ojämnheter på vägar och gator. En rapport produceras med en beskrivning av kunskapsläget och underlag till förslag på metoder för mätning av och förslag till framtida kravställande på lokala ojämnheter. Resultatet redovisas i en VTI Rapport. Eftersom Transportstyrelsen behöver resultat redan våren 2017 görs en preliminär rapport färdig under maj månad, 2017 som hanterar GC vägar och befintligt läge för bilvägar. Slutrapport görs klar under 2017. Projektet ska utreda och analysera och ge underlag till kravställning för bilvägar och GC-vägar.Abstract: The roughness of the surface is an important part of a roads properties, not only for comfort but is also important for safety (IHS et al, 2002 Ihs et al. 2006), Ihs et al, 2011. This project will provide a basis for future requirements regarding the local roughness on roads and streets. The results are reported in a VTI-report.
Item type: