National Transport Library Research Database

Tillståndsbedömning av asfalt och betong genom rullande (Quality control of asphalt and concrete by rolling profiling)

  • Ryden, Nils
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-10-15 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/88077
Subject(s): Abstract: Framtiden inom oförstörande provning och tillståndsbedömning av transportinfrastruktur ligger i kostnadseffektiva kontaktlösa mätningar som kan utföras utan att störa trafiken. Nya metoder för tillståndsbedömning av vägar måste dessutom kunna mäta upp fundamentala materialegenskaper som används vid dimensionering (dynamisk styvhetsmodul och tjocklek). Forskargruppen bakom denna ansökan ligger idag långt fram inom utvecklingen mot kontaktlösa mätningar av styvhetsmodul och tjocklek på asfalt och betong. Hastigheten på rullande mätningar (~1 km/h) begränsas idag av behovet av en mekanisk impulskälla (i kontakt med marken) för generering av seismiska ytvågor i beläggningen. Syftet och idén med detta projekt är att utveckla en kontaktlös akustisk källa (typ högtalare) för generering av ytvågor i vägar. Mätningarna kommer då att kunna göras i betydligt högre hastighet (~100 km/h) och med stor potential att dessutom bli mer repeterbara och robusta. En riktigt hög hastighet (~100 km/h) innebär att mätningarna kan utföras direkt från ett fordon i normal hastighet och därmed inte störa befintlig trafik. Projektet är väl avgränsat till utvecklingen av en ny unik källa för kontaktlösa seismiska mätningar. Genomförandet är uppdelat i fem olika steg; litteraturstudie, numerisk simulering, laboratoriemätningar, fältmätningar och avslutande rapportskrivning. Projektet har stor potential att bidra till utvecklingen av en ny svensk innovation i världsklass för tillståndsbedömning av vägar och annan infrastruktur. Genom ett nära samarbete mellan LTH, KTH, Peab, och Trafikverket kan tekniken testas i verkliga projekt och därmed bidra till en effektiv framtida implementering.Abstract: The future of non-destructive testing lies in the ability to efficiently generate surface waves in structures without contact and without disrupting traffic. New methods for assessing the condition of roads must be able to measure the fundamental material properties of the respective 2 (10) layers that are used in pavement design (dynamic modulus and thickness). The research team behind this application is currently among the leaders in the development of contactless measurement of dynamic modulus and thickness of asphalt and concrete. The speed of rolling measurements (~1 km/h) is currently limited by the need for a mechanical impulse source for generating seismic surface waves in the pavement. The purpose and the main idea of this project is to develop a non-contact acoustic source (speaker type) for the generation of surface waves in the pavement. This development opens up for full speed (~100 km/h) rolling profiling measurements. A high measurement speed means that measurements can be performed directly from a vehicle at normal speed, and thus will not disrupt traffic. The project is well defined to the development of a unique new source for non-contact seismic measurements. The implementation is divided into five different stages; literature review, numerical simulation, laboratory measurements, field measurements and final report writing. The project has great potential to contribute to the development of a new Swedish world-class innovation for assessing the condition of roads and other infrastructure. Through close collaboration between the LTH, KTH, Peab and the Swedish Transport Administration, the technique can be tested in real projects and thus contribute to an effective future implementation.
Item type: