National Transport Library Research Database

FAMOS Odin SSPA (FAMOS Odin SSPA)

  • Grundevik, Peter
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2016-04-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Sjöfartsverket 1504209
Subject(s): Online resources: Abstract: Bättre batymetrisk upplösning och täckning kommer att möjliggöra en effektivare ruttplanering och navigering. Alla åtgärder för att få effektivare rutter är betydelsefulla för industri och samhälle i form av ekonomi och miljö (t.ex. CO2, SOx och NOx-utsläpp). Projektet har en tydlig avsikt att skapa uthålliga, miljövänliga och säkra transporter. Projektet är ett led i och en fortsättning av arbetet i MonaLisa/STM initiativen och en korskoppling till projektet FAMOS som är en fortsättning av sjömätningsinitiativen i MONALISA, och handlar om storskalig sjömätning i Östersjön. Fram till 2020 ska nästan 100 000 km2 sjömätas. Det är en fjärdedel av Östersjön och i princip alla kvarstående ytor som trafikeras av handelssjöfarten som ännu inte är kartlagda enligt dagens standarder och som kräver heltäckande djupmätningar. Projektet kommer att bygga på en kombination av metoder och datainsamlingsteknik som utvecklats under de senaste åren, i.e. storskalig analys av AIS-data, avancerad ruttoptimering, fysikalisk modellering av squat och högupplöst batymetri. Med bättre batymetrisk täckning och upplösning och bättre förståelse och prediktering av squat, kan rutter planeras med en bättre optimerad UKC. Den nya IHO-standarden (S-102) kommer att möjliggöra högupplöst batymetri som kan presenteras i ECDIS. Detta kommer att möjligjöra övervakning av faktisk UKC i realtid och även prediktera UKC på planeringsstadiet. Projektet kommer särskilt att behandla följande punkter: Basanalys av trafiken i Östersjön, med hjälp av insamlad AIS-data: • Analys av säker UKC utifrån dagens trafik. • Analys av hur mycket transportkapaciteten begränsas av UKC. • Beräkning av den extra bränsleförbrukningen som orsakas av squat. Simulering av trafik baserat på förbättrad batymetri och UKC kontroll: • Energieffektiva ruttalternativ med avseende på distans, UKC och squat. • Beräkna effekten av bättre optimerad UKC för ökad lastkapacitet. • Använda och utprova S-102 data som underlag för dessa analyser.Abstract: Having higher fidelity in sea bathymetry will allow for a more efficient route planning and navigation. Every measure to obtain more efficient routing, considering the amount of traffic and energy consumed by each ship, can have great benefit for the industry and society in terms of economy and environment (e.g. CO2, SOx and NOx emissions). With better known bathymetry, regarding resolution, coverage and applicability, and better understanding and prediction of the effect of squat, the voyages can be planned with an optimized UKC. The new IHO standard for bathymetric surfaces (S-102) will allow high resolution bathymetry data to be presented in an ECDIS. This will also provide the ability to monitor the dynamic UKC in real time, but also predict the UKC when planning a route. The project will especially address following topics: Baseline analysis of traffic in the Baltic Sea, using collected AIS data: Analysis of safe UKC used in today’s traffic; Analysis to which extent transport capacity is currently limited by UKC; Calculation of the added fuel consumption caused by the squat effect. Simulation of traffic based on improved bathymetry and UKC control: Present energy efficient routing options with regards to distance, UKC and squat; Calculate the benefits of optimized UKC for increased cargo capacity; Use and test S-102 data as a basis for these analyses.
Item type: