National Transport Library Research Database

GRACE – Integrerad oljeskadeskyddhantering och miljöeffekter (GRACE - Integrated oil spill response actions and environmental effect)

  • Grundevik, Peter
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2016-03-01 -- 2019-09-30 Registration number:
  • Sjöfartsverket 1601811
Subject(s): Online resources: Abstract: Den centrala frågeställningen i projektet är: Vilka är de bästa möjliga vägarna att begränsa skadorna orsakade av oljeutsläpp i kallt klimat och islagda vatten i norra Atlanten och norra Östersjön? Projektet undersöker miljökonsekvenser av oljeutsläpp och vilka bekämpnings- och saneringsmetoder som är lämpligast för olika is- och vinterförhållanden. Metoder och utrustning för att detektera oljeutsläpp och prognostisera dess drift och spridning inklusive smarta informationsspridningssystem utvecklas också inom projektet. Projektet innehåller analyser inom oljeskadeskydd och strandsanering, en oljeskyddsbaserad olja-i-is kod för val av lämplig bekämpningsmetod, riskanalysmetodik för utsläppsrisk, liksom kravspecifikation för oljeskyddsfartyg som kan operera i Arktis och andra islagda vatten. Möjligheter och förslag till åtgärder för anpassning av isbrytare och supplyfartyg för att kunna utföra insatser mot oljeutsläpp kommer också belysas. Resultaten från GRACE-projektet kommer att göras tillgängliga för organisationer som planerar och utför gränsöverskridande oljeskadeskyddsaktiviteter i arktiska och andra islagda farvatten.Abstract: The objective of the project is the improvement of oil spill preparedness and response in the Arctic and other ice-infested sea areas and to find answers to the question; What is the best possible way to limit the damages caused by oil spills in ice and winter conditions? Alternative Response Techniques (ART) will be developed and shall be tested as part of an acute oil spill response strategy. For inclusion of ART in oil spill contingency plans, a general context for particular areas/regions will be assessed by application of a strategic net environmental benefit assessment (sNEBA). An sNEBA tool will be developed in order to include and overarching the biological and technical knowledge obtained from the various WPs. Assessment of operational and infrastructural aspects will be integrated based on knowledge/expertise on coastal protection and shoreline response provided, including interactive visualisation tools for shoreline sensitivity, classification of sea ice with respect to oil spill recovery (oil-in-ice code; a dedicated ice classification code to complement traditional navigation-related ice codes), oil spill risk assessment for oil spills in arctic/sub-arctic environment, as well as requirements for arctic oil spill recovery vessels and adaptations of icebreakers/supply vessels to provide oil recovery services with focus on a future joined and international arctic oil spill response force. Also expertise of SYKEs oil response authority through the EU ENPI project WINOIL between Finland and Russia will bring expertise to this task. The results of this project will be made available for use to international organisations that plan and carry out cross-border oil spill response cooperation in arctic and sub-arctic sea areas like the northern Baltic Sea. SSPA will invite stakeholders and competent authorities.
Item type: