National Transport Library Research Database

UPPSAMT, uppkopplade och samverkande järnvägar och medarbetare (UPPSAMT, uppkopplade och samverkande järnvägar och medarbetare)

  • Melander, Peter
  • Outflight AB, Svenskt företag eller organisation, 556806-0098
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-01-01 -- 2016-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/56767
Subject(s): Abstract: Konceptet UPPSAMT syftar till att vidareutveckla samarbete och samverkan inom underhåll av järnvägssystemet, understött av sensorsystem, fjärrövervakning, telematik, analysverktyg och en molnbaserad plattform som stödjer samverkan kring utveckling, distribution och hantering av applikationer för en effektivare och grönare kollektivtrafik. Genom att låta järnvägssystemets ALLA aktörer automatiskt och sömlöst bidra till identifiering och rapportering av potentiella kvalitetsbrister. Detta möjliggör för de aktörer som ansvarar för drift och underhåll att proaktivt parera och åtgärda istället för att som idag, reaktivt laga när problemet redan är ett faktum. Genom innovativ användning av befintliga och nya sensorsystem kombinerat med analysmetoder och modeller baserat på stora mängder data (Big Data), kommer projektet visa hur man utifrån detta kan generera proaktiva indikationer på både fordons- och infrastrukturproblem som snabbare kan åtgärdas utan att problemet skapar avbrott i fordons och infrastrukturens tillförlitlighet. Bakgrund till förslag om förlängning. Ref ”demo-projekt” har bedrivits under det gångna året och VO Trafikledning och VO Underhåll använder aktivt resultaten av arbetet. I ref beslut avsattes för 2015 summa 850.000 kr. Demo-projektet har enligt projektgruppen varit framgångsrikt och har haft deltagare från olika delar av Trafikverket och järnvägsbranschen i övrigt. Demo-projektet har skapat en mottaglighet för att använda information och data från fordon i trafik för ”koll på anläggningen”. Uppkopplade fordon som i daglig trafik belastar anläggningen ses som ett värdefullt komplement till information och data från mätvagnar, fasta sensorer, detektorer, ställverk, m.m. Speciellt deltagande driftanalytiker inom System och Driftstöd, UHtes, har efter demoprojektet önskat ”fler tåg” och mer data från flera fordon i trafik, på flera bandelar. I detta fall har vi framgångsrikt kommit till ett driftstadium, där driftanalytiker tillsammans med ban-projektledare redan nu har sänt entreprenörer för att sträcka upp kontaktledningar, räta ut veck på kontaktledning (innan haveri), etc. Det betyder att konceptet UPPSAMT inom ett begränsat område har visat på möjligheter att lämna innovationsstadiet och övergått till verklig nytta i drift i verksamheten. Nya initiativ har tagits för att följa upp på demo-projektet, bl a en serie innovations-workshops under ledning av WSP / FoI-portfölj 6 (Modern myndighet). Här breddas deltagandet i branschen. Detta arbete får förhoppningsvis effekt under 2017. Därför vill vi inom gruppen (”förbättringsklubben-UPPSAMT”) föreslå en förlängning av demo-projektet som ska möjliggöra att de positiva effekterna av demo-projektet, och goda förutsättningar för fortsatt förbättringsarbete, kvarstår ytterligare minst ett halvår (APR-SEP). Projektgruppen föreslår att en gemensam studie påbörjas inom ramarna för denna förlängning av demo-projektet. Studien ses som ett sätt att börja kvantifiera nyttan och värdet av data från fordon i trafik för ”koll på anläggningen”. Flera steg kommer att behöva tas för att kvantifiera värden och kostnader, och det anses i gruppen vara viktigt att komma igång med dessa steg.
Item type: