Abstract: Dagens VViS-system ger punktvis information om vägväder i form av bland annat yttemperatur. Baserat enbart på denna information är det svårt att ta beslut om var och när det finns ett behov av vintervägsåtgärder. Mot denna bakgrund har RSI-tekniken utvecklats i syfte att ge mer detaljerad information om vad som händer mellan mätstationerna och hur det aktuella väglaget ser ut. Kombinationen av bildata och modellberäkning tillsammans med VViS data ökar möjligheten att ge en förbättrad prognos på väder- och väglagsutvecklingen vilket är avgörande för entreprenörens beslut om åtgärd.
Projektet Road Status Information (RSI) kommer att bilda ny state-of-the-art inom metoder för att ta emot, analysera och presentera väglagsdata för olika intressenter och användargrupper. Projektets nyhetsvärde grundar sig i systemets förmåga att bearbeta data från olika typer av källor och hela tiden säkerställa att rätt typ av data kommer till rätt användargrupp i en lättillgänglig form. Den största tekniska innovationen bakom RSI ligger i att kunna anpassa den grundläggande modellen mot olika typer av mobil mätdata i kombination med väderprognoser och VViS-data. Utvecklingen av RSI blir därmed ett frontprojekt i den internationella jämförelsen av projekt som definieras som state -of -the -art inom ämnet, se t ex (http://www.ops.fhwa.dot.gov/weather/).
Det nya systemet är användarcentrerat, vilket betyder att användarnytta styrt utvecklingsarbetet. RSI presentationen består av en webbaserad applikation där olika information kan presenteras beroende på användares krav. Genom den webbaserade applikationen blir tillgängligheten enkel och säker. Systemet som helhet använder tillämpning av state-of-the-art sensorteknik och kommunikationsteknik. Detta säkerställer systemets långsiktiga förbättrings- och utvecklingsförmåga. Den nya kunskapsbank som genereras och etableras under projektets gång kommer att fungera som språngbräda för fortsättningsprojekt inom området ITS och trafikantinformation.
Road Surface Information (RSI) är ett demonstrationsprojekt som syftar till att möta Trafikverkets krav på en mer robust och störningstålig infrastruktur. RSI fas (I) har visat på ökade möjligheter att vara ett verktyg som medger optimering av vintervägsåtgärder. Att kunna presentera väglagsinformation i realtid och som prognos på karta är den övergripande visionen med RSI och att detta ska ske med stor geografisk detaljrikedom och tidsmässig upplösning. RSI vänder sig till personer & organisationer som har behov av ”nästa generations informationssystem” för att snabbt kunna hantera störningar och leverera adekvat vägväderinformation.
RSI är ett demonstrationsprojekt som syftar till att möta Trafikverkets krav på en mer robust och störningstålig infrastruktur. RSI fas (II) har följande innehåll:
* implementera RSI-tekniken i 4 utvalda testområden, (4 olika entreprenörer & olika klimattyper)
* demonstrera tekniken för olika användargrupper
* verifiera kvaliteten på data som RSI genererar
Demonstrationen av RSI förväntas ge förtroende hos de olika användargrupperna och tillföra återkoppling som gör applikationen anpassad till användarnas behov. Det övergripande målet är att visa att RSI är en väl fungerande ”nästa generations” informationssystem som ökar möjligheten till att fatta rätt åtgärdsbeslut vid olika typer av väderstörningar på infrastrukturen. Målsättningen är också att kunna visa att RSI kan vara ett verktyg som ger möjlighet till uppföljning och analys.Abstract: Maintenance of winter roads in Sweden costs over 2 billion SEK each year. By combining FCD data from vehicles with road weather information from RWIS it is possible to determine the road condition in regards to slipperiness and friction. With the new RSI technology, it is possible to optimize winter road maintenance by offering accurate and comprehensive information to contractors and other user groups about present road weather in the entire road network. The suggested project aims to demonstrate the benefits of RSI to the different groups of users by fitting the RSI system with demonstrator capabilities. During the project, it is analyzed how to maximize the usefulness of RSI to the users by studying what and how to display information. Further it is analyzed what benefit potential a nationwide RSI system would have for winter maintenance in general and for monitoring and follow-up of winter maintenance performance in particular. RSI is a unique project globally and the aim is to make Sweden a global leader in the field and simultaneously give Swedish companies and brands a competitive advantage. The project is made possible by new cooperations between large companies in vehicle manufacturing and smaller companies in business areas outside the normal operation of the vehicle manufacturers. The latest research in climatology from Swedish universities can be brought onto the market at a large scale thanks to a project like RSI.