VTI National Transport Research Database

Målkonflikter mellan prognoser och målstyrd planering (Conflict between forecasts and targeted planning)

  • Larsson, Mats-Ola
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-01 -- 2017-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/76510
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket prognosticerar en trafikökning om 25 procent för personbilar och 55 procent för lastbilar till 2030 jämfört med 2010. Detta är ett problem för progressiva städers och regioners omvandling. Flera kommuner med centrala stadsförnyelseprojekt upplever att nationella myndigheters planering krockar med deras ambitioner om att begränsa biltrafiken och bygga bostäder och arbetsplatser centralt. Syftet med centrala stadsförnyelseprojekt är enligt kommunerna att öka stadens attraktivitet och minska efterfrågan på transporter och bilresor genom att skapa tillgänglighet och närhet, vilket i sig upplevs som helt avgörande för attraktiviteten. Nationella myndigheter och verk som Trafikverket anser å sin sida att de lösningar som lokala myndigheter föreslår måste klara av de trafikökningar är prognostiserade medan lokala myndigheter som lägger kraft på hållbara städer och regioner tycker att den nationella nivåns sätt att betrakta prognoser och transportlösningar inte överensstämmer med vare sig nationella eller lokala miljömål. Syftet med projektet är att kartlägga omfattningen av målkonflikter mellan nationell prognosstyrd planering och lokala myndigheters målstyrda planering samt att förslå lösningar och ändrade arbetssätt som gynnar långsiktigt hållbar transportförsörjning. Projektet är ett samarbetsprojekt mellan IVL Svenska Miljöinstitutet och Trivector Traffic.Abstract: The Transport Administration predicts an increase in traffic with 25 percent for cars and 55 percent for trucks in 2030 compared with 2010. This is a problem for progressive transformation of cities and regions. Several municipalities with central urban renewal projects feel that national authorities planning collides with their ambitions to limit car traffic and build homes and workplaces centrally. The purpose of the center urban regeneration projects, according to local authorities is to increase the attractiveness of the city and reduce the demand for transport and car journeys by creating accessibility and proximity, which in itself is seen as crucial to its attractiveness. National authorities and administrations such as the Transport Administration are of the view that the solutions that local authorities propose must cope with the traffic growth forecasted, while local authorities who focus on developing sustainable cities and regions think the national level way of looking on forecasts and transport solution do not comply with either the national or local environmental objectives. The project aims to map the extent of conflicts between national forecast-driven planning and local authorities targeted planning and to propose solutions and modified approach that favors sustainable transport system. The project is a collaboration between IVL Swedish Environmental Institute and Trivector Traffic.
Item type:

Powered by Koha