National Transport Library Research Database

Utvärdering och Uppföljning av Sociala Kontraktskrav (Evaluation and Monitoring of Social Contractual requirements)

  • Olander, Stefan
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-01 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/80539
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet ska bidra till ökad kunskap till Trafikverket beträffande socialt ansvarstagande, såväl generellt som kopplat till den kommande, nya upphandlingslagstiftningen. Processen ska vara iterativ och möjliggöra kontinuerligt lärande för Trafikverket vars sociala kontraktskrav och uppföljningsmodell kan anpassas och utvecklas under pågående forskningsprojekt. Beträffande sysselsättningskravet ska utvärderingen ligga som grund för eventuell justering av modell samt för återkoppling till regeringen huruvida åtgärderna är effektiva eller inte. På så sätt säkerställs att skattemedel för arbetsmarknadspolitiska åtgärder används effektivt. Detta forskningsprojekt baserar sig huvudsakligen på kvalitativa fallstudier genom dokumentstudier och intervjuer med projektledare/-medlemmar, inköpare och leverantörer. När befintlig statistik på området gås igenom, kan det då behövas även kvantitativa angreppssätt för att täcka eventuella luckor. Denna kunskap kan även ligga till grund för de kvalitativa studierna. Studien inleds med en förstudie (0,5 år) genomförd av seniorforskare som tillsammans med Trafikverket ska identifiera referenspunkter (”noll-läge”), föreslå tillvägagångssätt och göra en första utvärdering. Samma seniorforskare ska sedan handleda en doktorand under avslutande delen av projektet (3 år).Abstract: The project will contribute to increased knowledge for the Swedish Transport Administration regarding social responsibility, both in general and linked to new public procurement rules. The process will be iterative and enable continuous learning for the Swedish Transport Administration. Social contractual requirements and the monitoring model can be adapted and developed during the research project. Regarding the employment requirements, the evaluation shall be the basis for any adjustment of the model as well as feedback to the Swedish Government on whether the method is effective or not. This research is mainly based on qualitative case studies through document studies and interviews with project managers/-members, purchasers and suppliers. Existing statistics in the field are reviewed and if necessary a quantitative approach to cover information gaps will be performed. This new knowledge can also be the basis of the qualitative studies. The study begins with a feasibility study (0.5 years) conducted by a senior researcher, together with the Swedish Transport Administration, to identify reference points ( "zero mode" ), propose the approach and make a first evaluation. The same senior researcher should supervise a PhD student in the final part of the project (3 years).
Item type: