National Transport Library Research Database

Dimensionerande tid-temperaturkurvor, för brand i spårtunnel med persontrafik. (Design case time-temperature curves, fire in track tunnel with passenger services.)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-08-05 -- 2017-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/69492
Subject(s): Abstract: Syftet är att utveckla en förenklad dimensioneringsmetod för tunnelkonstruktioner för spårtrafik med persontransporter (inget gods) som är utsatta för brand. Nyttan är en gemensam metod som möjliggör en reduktion av investeringskostnader inom tunnelprojekt genom möjligheten att välja en annan tid/temperaturkurva än de mycket konservativa kurvor som annars används. Bakgrund till den analytiska metod som ska vidareutvecklas bygger på artikeln som är författad av Ying Zhen Li och Haukur Ingason, The maximum ceiling gas temperature in a large tunnel fire, Fire Safety Journal 48:38, 2012 (bifogad). Projektet omfattar inte vidareutveckling av befintlig analytisk metod utan snarare en anpassning.Abstract: The aim is to develop a simplified design method for rail tunnels with passenger services(no freight) that are exposed to fire. The benefit is a method which allows a reduction of investment costs in the tunnel project through the ability to select a different time / temperature curve than the very conservative curves otherwise used. Background to the analytical method, to be further developed, are based on the article, which is authored by Ying Zhen Li and Haukur Ingason, The maximum ceiling gas temperature in a large tunnel fire, Fire Safety Journal 48.38, 2012 (attached). The project does not include further development of existing analytical method but rather an adaptation.
Item type: