Abstract: Skärpta utsläppskrav gör att fartyg kring Sveriges kuster i allt större utsträckning kommer att operera på alternativa bränslen med låg flampunkt (exv. Metanol, LNG etc.). För att säkerheten på fartygen därmed inte ska försämras krävs ökad kunskap om brandriskerna som introduceras och regler för hur brandskyddet ska utformas anpassat till de nya bränslena. Bränslen med låg flampunkt kan öka brandrisken i händelse av ett bränsleläckage. I övrigt påverkar dessa bränslens egenskaper effektiviteten av traditionella detektions- och släcksystem. Projektet är uppdelat i två faser. Fas 1 av projektet är en förstudie som innefattar en grundlig översyn av egenskaper för LNG och metanol och en teoretisk utredning av hur dessa kan påverka effektiviteten för detektion- och släcksystem samt en litteraturstudie av relevanta föreskrifter och klassregler. Fas 2 är projektets experimentella del under vilken relevanta storskaliga brandtester kommer att utföras för att verifiera systemlösningar och testmetoder från fas 1. Dessa experiment planeras omfatta fasta släcksystem för rumsskydd (”total flooding”, IMO maskinrumstest), lokala släcksystem (punktskydd) samt detektionssystem som bemöter utmaningarna med lågflampunktsbränslen. Det experimentella programmet kommer att fokusera på metanol då förstudien pekar på att behovet av experimentell information är störst för detta bränsle. Abstract: Stricter emission requirements imply that ships around the coasts of Sweden will increasingly operate on alternative fuels with a low flashpoint (e.g. methanol, LNG etc.). For the safety of the vessels not to be deteriorated, knowledge of the introduced fire risks must increase and new regulations are needed on fire protection for these fuels. Low flash-point fuels increase the fire risk in case of a leakage and its properties also diminish the effectiveness of existing detection and extinguishment methods. The project has been divided in two phases. Phase 1 is a preliminary study which includes a thorough review of the properties of LNG and methanol, and a theoretical investigation of how these can affect the effectiveness and efficiency of detection and extinguishing systems and a literature study of relevant regulations and class rules. Phase 2 is the experimental part of the project which includes relevant large-scale fire tests to verify the system solutions and test methods proposed in phase 1. The experiments will consider fixed fire-extinguishing systems of "total flooding" type (IMO Category A Machinery space tests), local fire-extinguishing systems as well as detection systems, addressing the challenges with low flash-point fuels. The testing programme will focus on methanol as the work in the pre-study has identified that this fuel leaves most potential for improvement.