VTI National Transport Research Database

Cirkulär masshantering enligt Optimass (Circular bulk management according to Optimass)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-06-10 -- 2018-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/55462
Subject(s): Abstract: Syftet med föreslaget projekt innebär att vidarutveckla, och verifiera och lägga upp en strategi för implementering av forskningsresultat från projektet Optimass arbetspaket 3 (AP3) offentlig och privat materialförvaltning avseende jord- och bergmaterial i samverkan med nyckelaktörer. Utgångspunkten i Optimass är att betrakta staden som ett urbant lager och även se de material som genereras som överskott idag, som en resurs i framtidens byggande och som komplement till det som bryts och förädlas i täkter. Resultat från Optimass visar bl a att Trafikverket är bra på att optimera masshantering inom sina enskilda projekt, men att det sker en mycket liten samordning mellan Trafikverkets egna och andras projekt. Avfallsbegrepp och klassificering av jord efter typ och föroreningsgrad bromsar sådan samordning samtidigt som funktioner för logistik och materialhantering flyttas allt längre bort med ökat buller, transportarbete och klimatpåverkan som effekt. I Optimass har visats att 1) en ökad grad av samordning mellan projekt ger betydande vinster i ekonomi, energi och klimat 2) att lågkvalitativa material med ”enkla” åtgärder kan uppgraderas för användning, 3) att utveckla teknik för ”tyst” krossning och kvalitetskriterier för entreprenadberg skulle spara resurser och öka produktivitet, 4) att regional samordning och lokala lösningar för etablering av logistik- och materialhantering avsevärt skulle förbättra förutsättningarna för bättre resurshantering. I Optimass AP3 har ett verktyg och innovativa lösningar utvecklats för att möjliggöra en effektivare hantering av jord- och bergmaterial. Med det så kallade prognosverktyget kan massbalansen för ett geografiskt område, t ex en delregion med ett eller flera större infrastrukturprojekt samt olika bostadsprojekt, fastställas i ett mycket tidigt planeringsskede. Prognosverktyget ger kunskap om den mängd ballast som erfordras för byggande samt vilka mängder massor som genereras vid byggandet, detta kan användas som komplement till den vanligen goda kännedomen om material i det egna enskilda projektet. Prognosverktyget är uppbyggt på ett liknande sätt som Trafikverkets geokalkyl men inkluderar även andra, externa och interna, byggprojekt. Att verktygen är uppbyggda på likande sätt förenklar möjligheten till användning med obrutna dataflöden. Prognosverktyget och kunskap om den regionala massbalansen ger ”materialägare” en unik möjlighet att planera och samordna massor mellan egna och andras närliggande byggprojekt och kan därmed effektivisera och underlätta återvinning av material mellan olika projekt, och på så sätt reducera tunga transporter och buller.Abstract: The aim of this project is to test and verify the method from Optimass work package 3 and to further develop the method so it can be implemented in the material handling in Trafikverket. The project will focus on "Clean" masses. The method from Optimass will be tested and verified in the Project "Tvärförbindelse Södertörn". In the Optimass project, tools and solutions are developed in order to contribute to a more effective soil and rock material handling in the built environment. The overall purpose were to promote reduced costs, optimize transports and to develop Swedish knowledge and environmental engineering.
Item type:

Powered by Koha