Abstract: Syftet med förstudien är att ta fram underlag till projekt som ska bedriva tillämpad forskning inom flygtrafikledning - med behov av hög automationsnivå - av obemannade farkoster, samt relaterade frågor för samhällsplanering och behov av regleringar, angående:
- Optimeringsalgoritmer, för justering av flygrutter med realtidsanpassning till ändrade omständigheter, exempelvis: trängsel, vind, flygvägar som öppnar/stänger (dynamiska ”no-go-zones”), risknivåer (för separationsunderskridanden, förseningar, etc), riskområden (trafik till/från flygplatser). Rutterna baseras på önskade/preliminära färdplaner.
- Interaktiv visualisering och operativa koncept för övervakning av flygtrafiken i okontrollerat luftrum, med fokus på interaktion med optimeringsalgoritmerna, för att exempelvis: justera prioriteringar (t.ex. buller vs kortast sträcka), övervaka risknivåer i systemet (t.ex. om trafikvolymen börjar närma sig uppsatta gränser för säker trafik kan
önskade/pågående trafik justeras), hantera det oväntade/oplanerade (t.ex. om vädret avviker från vind progonsen kan trafiken behöva justeras genom ökade avstånd mellan farkoster, andra rutter kan vara önskvärda).
- Samhällsplanering och tjänster, Norrköping utforskas som ett konkret fall. Expertis och intressenter inom området både lokalt och nationellt utforskar potential/risker/konsekvenser för privat/publik verksamhet (t.ex. tjänster som kan använda obemannade flygplan), samt för samhällsplanering på kort och lång sikt.
- Reglering studeras också, med Norrköping som fall, för att se behov av ny reglering
framöver, eller justering av nuvarande reglering (exempelvis angående trafik nära flygplatser, över bebodda områden).Abstract: The purpose of the study is to develop a basis for projects that will conduct applied research in air traffic - the need for a high level of automation - the unmanned vehicles, as well as related issues of urban planning and the need for regulation, for: - Optimization algorithms for adjusting flight routes with real-time adaptation to changing
circumstances, such as: congestion, wind, flight paths that opens / closes (dynamic "no-go-zones"), risk levels (for separationsunderskridanden, delays, etc.), risk areas (traffic to / from the airport). The routes are based on desired / Preliminary roadmaps; - Interactive visualization and operational concepts for monitoring air traffic in uncontrolled airspace, with a focus on interaction with optimization algorithms, to example: adjust priorities (eg noise vs shortest distance), monitoring risk levels in system (such as the volume of traffic is approaching established limits for safe traffic,
desired / ongoing traffic adjusted), manage the unexpected / unplanned (eg, if the weather differs from wind progonsen traffic may need to be adjusted by the increased distance between vehicles; other routes may be desirable); - Planning and Services, Norrkoping explored as a specific case. expertise and stakeholders in the field both locally and nationally explores potential / risks / consequences for private / public activities (such as services that can use the unmanned aircraft), as well as for urban planning in the short and long term; - Control also studied, with Norrköping cases, to see the need for new regulation forward, or adjustment of the current regulation (eg regarding traffic near airports, over inhabited areas).