National Transport Library Research Database

Brodynamik på höghastighetsbanor – Inverkan av upplagens eftergivlighet (Bridge dynamics on high-speed railway - effect of support resilience)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-01 -- 2018-07-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/56775
Subject(s): Abstract: Vid utformning av järnvägsbroar på höghastighetsbanor krävs utöver en konventionell statisk dimensionering även dynamiska kontroller för att säkerställa komfort och trafiksäkerhet. Dessa analyser är mycket tidskrävande och senare års forskning har visat att samverkan mellan brons överbyggnad och undergrund har stor inverkan på den dynamiska responsen för bron. Projektets mål är att ge rekommendationer kring hur underbyggnadens eftergivlighet kan beaktas i dynamiska analyser av järnvägsbroar. I nuläget saknas riktlinjer för hur sådana beräkningar ska utföras och med vilka indata.Abstract: In the design of railway bridges on high speed lines, a dynamic assessment is required, besides the conventional static evaluation, to ensure passenger comfort and safety of traffic. Dynamic analyzes are very time consuming and recent research has shown that the interaction between the bridge´s superstructure and the Foundation, has a great influence on the dynamic response of the bridge. The project's goal is to provide recommendations on how the support resilience can be considered in the dynamic analysis of railway bridges. Currently, no guidelines exist for how such calculations might be performed and with which parameters.
Item type: