VTI National Transport Research Database

Förstudie: Turismens samhällsekonomiska effekter (Preliminary study: Tourism socio-economic effects)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-05-16 -- 2016-12-15 Registration number:
  • Trafikverket 2016/44572
Subject(s): Online resources: Abstract: Trafikverket ser behov av en modell/metod som på ett adekvat sätt hanterar de effekter för besöksnäringen som kan uppstå av en satsning i trafik- och transportinfrastruktur. Det handlar både om att i förväg kunna uppskatta hur stora dessa effekter kan bli (för specifika satsningar), och om att kunna inkludera dessa beräknade effekter på ett relevant sätt i beslutsunderlagen när olika satsningar skall prioriteras gentemot varandra. Det är särskilt viktigt att klargöra hur dessa effekter hanteras (eller försummas) i de samhällsekonomiska kalkyler som Trafikverket och andra, nationella, regionala och lokala, infrastrukturplanerare gör inför beslut av olika slag. Förstudien ska lägga grunden för att kunna utveckla och implementera modell och metod. Arbetet sker i två etapper: 1. Nulägesanalys: Vad är besöksnäring, definition/avgränsning? Hur ser kunskapen ut om besöksnäringens effekter idag, och vilka källor finns? Hur uppfattas besöksnäringen idag - kunskap och värderingar hos medborgare, näringsliv och beslutsfattare? Vilka beräkningsmetoder finns idag och vad fångar, respektive missar de, kopplat till besöksnäringen? Vilka beslutsprocesser inom transportinfrastrukturplanering är mest relevanta och aktuella utifrån projektets problemställningar? Vilka personer i vilka organisationer (nationellt, regionalt och lokalt) och i vilka besluts- och planeringsskeden behöver vilka underlag? 2. Analys/identifiering av möjlig modellutveckling: Hur kan befintliga beräkningsmetoder/modeller utvecklas så att de bättre fångar effekter/nyttor för besöksnäringen? Behövs nya modeller eller kan befintliga förbättras så att de fångar relevanta nyttor? Genomförande Steg 1: Kunskapsunderlag I ett första steg skapas ett tvärvetenskapligt kunskapsunderlag som ger en bakgrund och vissa grundförutsättningar för det vidare arbetet. Fokus ligger på fyra delfrågor, som behandlas i separata underlagsPM: a. Sambandet mellan satsningar i trafiksystemet och turismens omfattning och karaktär (Umeå Universitet/Dieter Müller) b. Sambandet mellan turismens omfattning/karaktär och besöksnäringens intäkter (E-Tour) c. Sambandet mellan besöksnäringens intäkter och samhällsekonomisk nytta (Umeå universitet/Lars Westin) d. Turistresandets trafikmässiga egenskaper och hur dessa hanteras i Trafikverkets befintliga modeller (WSP) Steg 2: Workshop Därefter diskuteras underlagsarbetena i projektgruppen i syfte att skapa en gemensam förståelse och en gemensam utgångspunkt för det kommande arbetet med att formulera analysen. Diskussionerna förs vid en workshop (1 dag), där alla parter deltar inom ramen för sin budget. Representanter för Trafikverkets forskningsprojekt Hållbar turism inbjuds, liksom projektets referensgrupp och representanter/analytiker/samhällsekonomer från Tillväxtverket och Trafikverket. Steg 3: Syntes - problembeskrivning Efter workshopen gör WSP en syntes av i vilken utsträckning, och på vilket sätt sambanden ovan fångas i de verktyg och modeller som ingår i dagens beslutsunderlag i de beslutsprocesser som identifierats i nulägesanalysen. Analys och slutsatser formuleras i ett kapitelutkast som lämnas till övriga parter för synpunkter och kompletteringar. Steg 4: Analys Med den framtagna syntesen som utgångspunkt genomför WSP en analys av hur de identifierade bristerna skulle kunna hanteras * i första hand: genom (utpekade) förbättringar/anpassningar av befintliga verktyg * om det bedöms nödvändigt: genom mer omfattande, grundläggande, utvecklingsarbete som leder till nya verktyg/modeller Analysen skall också beskriva vilken fortsatt forskning och utveckling/innovation som krävs. Umeå Universitet bistår i analysen genom granskning och kompletteringar. Steg 5: Slutrapport och slutseminarium WSP tar fram utkast till slutrapport med utgångspunkt i det underlag som producerades i steg 1, syntesen från steg 3 och analysen från steg 4. Utkastet diskuteras vid ett gemensamt slutseminarium (halv dag) där alla parter deltar inom ramen för sin budget. Representanter för Trafikverkets forskningsprojekt Hållbar turism bjuds in, liksom projektets referensgrupp (och eventuellt även ytterligare externa intressenter).Abstract: Summary. The Swedish Transport Administration, STA, sees a need for a model/methodology to adequately manage the effects on the tourism industry which may arise from investment in transport and transport infrastructure. It is both a question of estimating in advance how large these effects can be (for specific initiatives), and of including these estimated effects in a relevant way when decisions are made and various initiatives are to be prioritized in relation to each other. It is particularly important to clarify how these effects are handled (or ignored) in the economic calculations/cost benefit analyses that STA and other national, regional and local infrastructure planners perform before making decisions of various kinds. The feasibility study will lay the foundation for developing and implementing a model and method. The work is done in two stages: 1. Current Situation Analysis: What is tourism, definition/delineation? What do we know about Tourism industry impacts today, and what sources are available? How is the tourist industry perceived today – knowledge and values of citizens, businesses and decision-makers? Which calculation methods are available today and how do they match the needs of the tourism industry? Which decision-making processes in transport planning are the most relevant with respect to the project's problem formulation? What people in which organizations (national, regional and local) are concerned and in which stage of decision-making and planning is which data/information needed? 2. Analysis/identification of possible model development: How can existing calculation methods/models be developed to better capture impacts/benefits for the tourism industry? Are new models needed or can existing models be enhanced so that they capture the relevant benefits? Project work plan. Step 1: Knowledge base. In a first step, an interdisciplinary knowledge base is created that provides a background and some basic conditions for further work. The focus is on four sub-questions, which are dealt with in separate sub-reports: a. The relationship between investments in the transport system and the extent and characteristics of tourism (Umeå University / Dieter Müller). b. The relationship between the volume and nature of tourism and tourism industry revenues (E -Tour); c. The relationship between the tourism industry revenue and social economic benefit (Umeå University / Lars Westin); d. The tourist traffic in travel characteristics and how these are handled in existing models (WSP). The knowledge base also includes a survey of processes/organizations/stages in need of information/data, derived from a number of STA case studies. In addition, WSP performs a number of interviews with relevant parties to develop the best picture possible of the dialog/valuations/decision-making processes in question. Step 2: Workshop. The sub-reports form the basis for a discussion within the project group, aiming to create a common understanding and a common basis for the upcoming work of formulating the analysis. The discussions are conducted in the form of a workshop (1 day), in which all parties are involved within the framework of their own respective budget. Representatives of the STA research project Sustainable tourism are invited, as well as the project reference group and representatives/analysts/social economists from the client (administrations/agencies). Step 3: Synthesis - problem description. After the workshop WSP puts together a synthesis of the extent to which, and the manner in which, the above relationships are captured in the tools and models included in today's decision-making processes, as identified in the current situation analysis. Analysis and conclusions are formulated in a chapter draft submitted to the other parties for comments. Step 4: Analysis. Based om the synthesis, WSP conducts an analysis of how the identified shortcomings could be addressed; * In the first place: through (identified) improvements/adaptations of existing tools; * If considered necessary: through more extensive, basic, development work leading to new tools/models. The analysis should also describe the continued research and development/innovation required. Umeå University assists in the analysis by review and additions. Step 5: Final report and final seminar. WSP develops a draft final report based on the evidence produced in step 1, the synthesis from step 3 and the analysis from step 4. The draft is discussed at a joint final seminar (half day) in which all parties are involved within the framework of their respective budget. Representatives of the STA research project Sustainable tourism are invited, as well as the project reference group and other relevant stakeholders.
Item type:

Powered by Koha