National Transport Library Research Database

Hälsofrämjande återhämtningsmönster i schemalagda arbeten (Healthpromoting patterns of restoration in scheduled work)

  • Jahncke, Helena
  • Högskolan i Gävle, Universitet eller högskola, 202100-2890
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-06-01 -- 2020-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/47640
Subject(s): Abstract: Efter presentation av forskningsprojektet ”Flexibelt arbete – hälsofrämjande intervententioner för en hållbar digitalisering” har det framkommit ett behov av att även undersöka möjligheter till återhämtning för Trafikverksanställda som har schemalagda arbetsförhållanden. Knappt 2000 av Trafikverkets anställda har arbeten som är bundna till ett schema. De är fördelade enligt: • Verksamhetsområde Trafikledning (1 118 st) – Trafikledare, tågklarerare, informatörer mfl • Resultatenhet Färja (386 st) – Matroser mfl • Central funktion IT (40 st) – NOC, SOC • Verksamhetsområde Planering (ca 40 st) – Kundtjänst • Resultatenhet Förarprov (384 st) – Förarprövare De som har ett schemalagt arbete har låg grad av inflytande över sin arbetstid. De arbetar enligt en fast lista. Det kan vara skiftgång eller enbart dagtid. Forskning har visat att återhämtning är viktigt för att människor ska må och prestera bra. Vi har arbetstidslagen att förhålla oss till men inom forskningen vet man fortfarande lite om hur ett bra återhämtningsmönster bör se ut. Tex hur långa pauser behöver man under ett arbetspass? Vad bör pauserna innehålla för att skapa goda förutsättningar för återhämtning? Hur bör dyngsvilan se ut? Hur komprimerat kan man förlägga arbetspassen utan vila? För att kunna skapa goda förutsättningar för återhämtning för de anställda med schemalagda arbeten på Trafikverket behöver dagens situation kartläggas. Det här projektet syftar till att kartlägga nuvarande återhämtningsmönster och samband med olika hälsoutfall, samt ta fram strategier och åtgärdsförslag för att hantera risker och dra lärdom av de mönster som främjar återhämtning och hälsa.
Item type: