National Transport Library Research Database

Tankbeläggningar - Indränkt Makadam (Tank Coating - Penetration Macadam)

  • Göransson, Nils-Gunnar
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-07-01 -- 2024-12-20 Registration number:
  • Trafikverket 2016/58697
Subject(s): Online resources: Abstract: Indränkt makadam har på senare år blivit mycket viktig för de entreprenörer som arbetar med tankbeläggningar. Eftersom ytbehandlingar numera huvudsakligen endast får läggas fram till eftersommaren så existerar ett behov av att kunna utföra andra typer av tankbeläggningar under den senare delen av beläggningsäsongen. Risken är annars uppenbar att tankbeläggningstekniken får svårare att överleva på grund av säsongen blir för kort i Sverige. IM går, till skillnad från ytbehandling, även bra att lägga tämligen långt in på hösten. Beläggningstypen är kostnadseffektiv samt resurssnål. Stenmaterialet behöver inte värmas och tillverkningen sker direkt på vägen med mestadels lokala material. Detta minimerar energiåtgång och materialtransporter. Flexibiliteten är mycket god, vilket gör användandet särskilt lämpligt på vägar med svag undergrund, eller som har allmänt dålig bärighet och som ofta utsätts för ojämna tjällyftningar. Hittills har ett stort antal provsträckor lagts som kommer att följas upp under 2016-2019. Även nya koncept kommer att testas. Projektet bedrivs i nära samarbete med Tankgruppen där bland annat leverantörer och entreprenörer medverkar.Abstract: Tank coating has in recent years become very important for the contractors working with penetration macadam (PM). Surface dressing can only be used until the end of the summer. Therefore there is a need to carry out other types of tank coatings during the latter part of the asphalt season. Otherwise the risk is that tank coating may struggle to survive because the season is too short. PM can, unlike the surface, also be used well into the autumn. The penetration macadam is cost- and resource-efficient. The ballast does not need to be heated and manufacturing takes place directly on the road with mostly local materials. This minimizes energy consumption and material transport. The flexibility of PM is very good, and thus suitable for roads with weak subgrade, soil is soft or uneven frost heave. So far, a large number of test roads have being built that will be followed up in 2016-2019. While new concepts will be tested. The project is implemented in close cooperation with the Swedish Tank Group which includes suppliers and contractors are represented.
Item type: