National Transport Library Research Database

Arlanda Airport Safety Nets and Runway Incursions Förstudie av ökad säkerhet på Arlanda flygplats gällande banintrång (Arlanda Airport Safety Nets and Runway Incursions: Pilot study of increased security at Arlanda airport)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-06-01 -- 2016-12-15 Registration number:
  • Trafikverket 2016/47746
Subject(s): Online resources: Abstract: Bakgrund. Säkerhet är inom flygbranschen en självklarhet och föremål för ett rigoröst internationellt regelverk. Hela branschen arbetar oavbrutet med att förbättra säkerhetskulturen och de tekniska systemen (Safety Nets) för att förebygga olyckor och incidenter. Trots ett engagerat och systematiskt förbättringsarbete finns det mer att göra inom bl a området banintrång, runway incursions (RI). Banintrång på flygplatser representerar fortfarande en större del av det antal händelser som rapporteras. Forskningsarbete inom området har bedrivits i SESAR 1 där LFV och Swedavia har varit involverade. Arbetet slutfördes under ledning av Irish Aviation Authority (IAA). SESAR 2020 kommer inte att bekosta fortsatt utveckling. LFV och Swedavia har ett gemensamt intresse av fortsätta/slutföra detta forskningsarbete, vidareutveckla koncept och metoder för att förebygga banintrång på Arlanda flygplats. Problembild. Banintrång är ett av de större problemen på Arlanda flygplats där ett fordon i fel område kan få ödesdigra konsekvenser för samtliga inblandade. Denna typ av händelser kan involvera flygplan , fordon och personer och tidigare har det största intresset riktats mot att en pilot kan få rätt information i tid för att ta korrekt beslut. Detta projekt kommer att fokusera på fordon och dess förare samt hur ett eller flera stödsystem kan stödja fordonsförare att ta rätt beslut i tid; dvs förebygga och därmed reducera antalet banintrång som kan leda till oönskade incidenter eller i värsta fall olyckor. Syfte. Syftet med förstudien är att utreda förutsättningarna för att genomföra ett valideringsprojekt som ska identifiera var säkerhetskulturen, operativa koncept och system behöver förbättras för att bättre förebygga och minska antalet banintrång på Arlanda flygplats och därmed öka säkerheten. Nytta. Den slutgiltiga nyttan (under förutsättning av förstudien rekommenderar genomförande av valideringsprojekt) är ökad säkerhet vid flygplatsen (förebygga att banintrång inte inträffar) och påverkar alla ATM aktörer och resenärer. Nyttomottagare: - ATM flygtrafikledning; - Flygplatsoperatörer och underleverantörer; - Flygperatörer; - Resenärer (samhälle)Abstract: Safety is the airline industry a matter of course, and subject to a rigorous international regulations. The entire industry is constantly working to improve the safety culture and the technical systems (Safety Net) to prevent accidents and incidents. Despite a committed and systematic improvement, there is more to do in the area include a runway incursions (RI). RI at airports still represents a major part of the number of events reported. Research work in this area has been conducted in the SESAR 1 which LFV and Swedavia has been involved. The work was completed under the leadership of the Irish Aviation Authority (IAA). SESAR 2020
Item type: