Abstract: Vid regeringens sammanträde i juli 2014 beslöts att tillsätta en särskild utredare som ska fungera som förhandlingsperson som ska ta fram förslag till principer för finansiering samt förslag till utbyggnadsstrategi för nya stambanor för höghastighetsjärnvägar mellan Stockholm och Göteborg/Malmö.(Kommittédirektiv, Utbyggnad av nya stambanor samt åtgärder för bostäder och ökad tillgänglighet i storstäderna, Dir 2014:106)
Förhandlingspersonen ska även ingå överenskommelser med berörda kommuner, landsting och andra berörda aktörer i Stockholms län, Västra Götalands län samt Skåne län kring åtgärder som förbättrar tillgängligheten och kapaciteten i transportsystemet och leder till ett ökat bostadsbyggande i storstadsregionerna i dessa län.
Syftet med uppdraget är att dels möjliggöra ett snabbt genomförande av nya höghastighetsjärnvägar på ett sätt som maximerar deras samhällsekonomiska lönsamhet, dels identifiera kostnadseffektiva åtgärder som leder till en förbättrad tillgänglighet och ett ökat bostadsbyggande i framförallt storstäderna med fokus på resurseffektivitet, hållbarhet och förtätning.
Regeringen ansåg att det arbetssätt som 2013 års Stockholmsförhandling har tillämpat, där dialog och samverkan med berörda aktörer har utgjort en viktig del, har varit lyckosamt. Ett fokus på att maximera de nyttor som uppstår genom olika investeringsmöjligheter, snarare än ett ensidigt fokus på kostnadsdelning, har gett incitament till medverkande aktörer att identifiera nyttomaximerande och kostnadsminimerande åtgärder och lösningar.
Under hösten 2015 har Trafikverket uppdragit åt Göran Cars och Carl-Johan Engström att ta fram en PM med reflektioner och hur förhandlingsresultatet kan vårdas under förhandlingsprocessen och i den fortsatta samhällsplaneringen. I denna PM tar skribenterna fram såväl förslag för att förbättra arbetet men också hur vårdandet av avtalen skulle kunna hanteras såväl gällande Sverigeförhandlingen som generellt.
Trafikverket och Sverigeförhandlingen avser nu initiera en följeforskning som skall arbeta med såväl den genomförda Stockholmsförhandlingen som med Sverigeförhandlingens arbete i avsikt att undersöka de berörda parternas syn på detta arbetssätt och resultatet av denna förhandlingsmodell.
Följeforskningen ska utgå ifrån förhandlingarnas syfte så som de uttrycks i regeringens direktiv och analysera parternas uppfattning kring den förhandlings- och avtalsmodell som Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen använder.
Följeforskningen syftar till att genom dokumentstudier, deltagande vi överläggningar samt intervjuer med nyckelaktörer studera den planerings- och beslutsprocess som initieras med anledning av Sverigeförhandlingen samt löpande återföra resultatet av studierna.
Målet är att återkoppla resultaten av studien till huvudmännen dels genom att ge förslag och synpunkter på hur processen kan utvecklas, dels hur erfarenheterna kan omsättas i ordinarie planeringsprocesser mellan Trafikverket samt regioner och kommuner. Prövas bör också om denna förhandlingsform kan institutionaliseras.