National Transport Library Research Database

Slitbetong på brobaneplattor – vidareutveckling av en högpresterande och hållbar konstruktionslösning (Concrete toppings on bridge decks – a further development of a high performance solution for sustainable construction)

  • Emborg, Mats
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-04-06 -- 2019-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/37880
Subject(s): Online resources: Abstract: Ett alternativ till brobaneplattor med tätskikt av bitumen och konventionell beläggning som slitlager är slitbetong utan tätskikt, som en efterföljande pågjutning på konstruktionsbetongen eller som en direktgjuten betong gjuten vått i vått. Mer än 500 broar har denna lösning som har visat sig ge hög initial kvalitet och lägre underhåll. Varje byte av tätskikt innebär en ansenlig kostnad, ca 2 700 SEK/m2 dvs. 675 000 SEK för en brobaneplatta av ca 250 m2. Betonglösningen har dock varit behäftad med vissa brister vars orsaker många gånger har varit mindre väl utredda och kända. Många är därför tveksamma till alternativet. Det finns därför ett betydande forskningsbehov om slitbetongalternativet för broar. Nedanstående fyra forskningsfrågor kommer analyseras i projektet: -Hur påverkar krympning, krypning och temperaturrörelser slitbetongen? -Hur påverkar vidhäftningen mellan betong och slitbetong slutresultatet för slitbetongen? -Hur påverkar armering (fibrer eller stänger) spridningen av eventuella sprickor i slitbetongen? -Hur påverkar den färska betongens egenskaper, utförande teknik och härdning slutresultatet för slitbetongenAbstract: An alternative to an impermeable layer and conventional asphalt topping is a topping of a high performance concrete cast directly onto the structural concrete. The high performance must be secured by an optimized concrete quality, no de-bonding to the underlying concrete and by avoidance of cracks. A relatively large amount of bridges managed by the Swedish transport administration have already been accomplished with toppings of concrete. Approximately 500 bridges are built with concrete topping. It gives a high initial quality and lower maintenance cost. A replacement of the impermeable layer for a bridge with conventional asphalt topping cost ~2700 SEK/m2 i.e. 675000 SEK for a bridge deck of 250 m2. Earlier concrete topping of bridges is relatively frequent suffers from problems. The causes of this problems are seldom well investigated and therefore the concrete toppings as a design option have a bad reputation among bridge engineers. The need of research in this field is therefore desirable. Four research questions are identified and will be analyzed: -How does shrinkage and thermal deformation influence the behavior of concrete toppings? - How does the bond strength influence the performance of concrete toppings? - How does reinforcement (fibres or bars) distribute possible cracks in concrete toppings? - How does the fresh concrete behavior influence the casting technique and curing?
Item type: