VTI National Transport Research Database

BBT BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur baserat på avancerade utvärderingsmetoder, mätningar och övervakning (BIG BRO – Decision support for maintenance and upgrading of existing transportation infrastructure based on advanced assessment technologies and structural health monitoring)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-04-30 -- 2017-10-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/35662
Subject(s): Online resources: Abstract: Underhåll av transportinfrastruktur kan vara relativt dyrt, eftersom inte bara de direkta kostnaderna för insatser omfattas utan även de indirekta konsekvenserna av trafikstörningar. Eftersom transportinfrastrukturen vanligtvis är offentligt, är det viktigt att optimera kostnaderna för drift och underhåll av transportinfrastrukturen. Att fatta rationella beslut behövs tillförlitlig information om effektiviteten av befintlig infrastruktur inklusive kunskap om de förväntade kraven (t ex effekter av trafikbelastning, miljömässiga exponeringar, nedbrytningsprocesser) och kapacitet (t ex bärighet, robusthet, hållbarhet). Syftet med projektet är att utveckla en ram för en metod för beslutsstöd som kan användas för att genomföra underhållsstrategier på ett rationellt sätt. Ramen kommer att utnyttja kunskap från olika områden, till exempel på mätteknik, experimentell mekanik, avancerad strukturanalys och tillförlitlighetsmetoder. Det yttersta målet för forskargruppen är att upprätta, införa och demonstrera användbarheten av beslutsstödsmetoden för underhåll av befintlig transportinfrastruktur. En teoretisk ram för en metod kommer att utvecklas, som ett första steg i det aktuella projektet. Metoden beskriver bedömning av beslutsunderlag och underhåll av befintlig infrastruktur. Projektarbetet kommer att utföras av forskare vid SP, LTH, KTH, Chalmers och NCC.Abstract: Maintenance of transportation infrastructure assets can be relatively expensive, since it does not only include the direct cost of interventions, but also the indirect consequences of traffic disruptions. Since transport infrastructure is usually public, it is essential to optimize the costs of operation and maintenance of the assets. To make rational decisions reliable information about the performance of existing structures is needed including knowledge about the anticipated demands (e.g. effects from traffic loads, environmental exposures, degradation processes) and capacity (e.g. resistance, robustness, durability). The purpose of the project is to develop a framework for a decision support methodology that can be used for implementing maintenance strategies on a rational basis. The framework will utilize knowledge from different fields, such as on-site measurement technology, experimental mechanics, advanced structural analysis and reliability methods. The ultimate goal of the research team is to establish, implement and demonstrate the usefulness of the decision support methodology for the maintenance of existing transportation infrastructure. As a first step the current proposal will develop a theoretical framework for a decision support methodology for the assessment and maintenance of existing transportation infrastructure assets. The project work will be executed by researchers at SP, LTH, KTH, Chalmers and NCC.
Item type: