VTI National Transport Research Database

Underhållseffekter av kanalisering av trafik (Evaluation of maintenance strategies regarding channelized wheel paths in collision free roads)

  • Mirzadeh, Iman
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-02-01 -- 2019-11-01 Registration number:
  • Trafikverket 2016/31960
Subject(s): Abstract: Målen med detta projekt riktar sig främst mot Trafikverkets portfölj 4 med fokus på ”Robust väg- och järnvägsinfrastruktur” och ’’ Minimera trafikstörningar och hanterl a det som ändå sker optimalt’’. Det första målet innebär bättre bedömningar av sidolägeseffekten, denna effekt kan tas hänsyn till vid planering och projektering av mötesfria vägar och anpassas för varje objekt. För befintliga vägar innebär det bättre tillståndsutvecklingsprognoser tillsammans med andra modeller som utvecklas och möjliggör ökad livslängd på beläggningarna. Det andra målet är att kombinera LCC-analyser, dimensionering och störningseffekter och på så sätt optimera underhållsåtgärder ur ett samhällsperspektiv. Detta ska ge underlag för vidareutveckling av Trafikverkets LCC Vägöverbyggnadsverktyg. Det första steget i projektet är att inventera tidigare forskning inom området dels genom litteraturstudie både i Sverige och internationellt. Det andra steget är att bedöma hur stora effekterna är och finna problempartier genom att använda tillståndsutvecklingsdata från PMSv3 och finna eventuella kopplingar i vägutformningen för partier med sämre tillståndsutveckling. I det tredje steget föreslås och utvecklas en metod baserat på statistiska analysmetoder för att beskriva variationen baserat på relevanta faktorer. I ett begränsat problem används befintlig data och ovan beskrivna modellverktyg för att göra LCC-analyser över olika möjliga åtgärder för att minska denna effekt och kostnader.Abstract: This project mainly focuses on Trafikverket Portfolio 4 “Robust road and rail infrastructure” and “Minimizing traffic disruption”. The first objective is enhancing the assessment of lateral wander in the planning and design of collision-free roads. This includes enhancing the predictive models to optimize the maintenance activities. The second objective is to integrate the LCC analysis, pavement design and traffic disruption effects for optimization of maintenance activities from a socio-economic perspective. This will provide a basis for further development of the Transport Administration LCC tool for roads. The first stage of the project includes a literature review in the field. The second step is to assess the impact of different factors by studying different data bases such as PMSv3. The third step includes model development based on statistical analysis to describe the variation regarding the relevant factors. In a limited case, existing data and the above-described models will be utilized in order to perform an LCC analysis based on various possible measures.
Item type: