Abstract: Projektet avser att ta fram en metodik och beräkningsmodeller för kvantitativ uppskattning av överlevnadsförmågan hos kollisionsskadade fartyg. I projektet kommer analyser av fartygsstrukturers energiabsorbtion vid kollision att studeras, storleken på skadat område vid kollision, strukturstabilitet och kollaps, samt vatteninträngning i fartyg vid skada och fartygsstabilitet i vågor.
Beräkningsmodellerna och metodiken som utvecklas i projektet kommer att kunna användas för att studera och utvärdera kollisionsförlopp för olika fartygstyper. Konsekvensen av en kollision m a p överlevnad hos fartyget kommer att kunna kvantifieras med beräkningsmetodiken. Ett förväntat resultat är att kunna ge rekommendationer för konstruktionstekniska förändringar hos fartyg så att kapsejsning kan förhindras även vid stora kollisionsskador i sidan. Riskanalyser kommer att kunna genomföras m a p överlevnad av kolliderad/skadad fartygskonstruktion för olika kollisionshändelser. Projektet är en del av EU-projektet SURSHIP.Abstract: The main aim with the project is to outline a comprehensive calculation procedure which quantitatively can be used for assessment of damaged ships survivability, incorporating structural collision resistance, structural stability and collapse, and ship flooding and stability in waves.
A comprehensive calculation procedure which quantitatively can be used for assessment of damaged ships survivability, incorporating structural collision resistance, structural stability and collapse, and ship flooding and stability in waves will be developed. A methodology for estimation of the residual strength of a collided ship structure will be proposed. The impact of different design solutions regarding the ability to keep a damaged passenger ship upright also for large damages will be presented. Further enhancement and validation of the existing SIMCAP numerical simulation tool. Risk analyses of the survivability of a collided/damaged ship structure for various collision events will be investigated using the proposed calculation procedure. The project is a part of the EU-project SURSHIP.