Abstract: I projektet kommer VTI´s HVS maskin att användas för att mäta påfrestningarna (responsen) i vanliga vägkonstruktioner från olika däcktyper för att kvantisera deras nedbrytningseffekt. Mätningarna kan sedan användas med överföringsfunktioner (utmattning och spårtillväxt) för att förutsäga nedbrytningstakten för olika däcktyper. Syftet med projektet är att i VTI´s HVS maskin mäta påfrestningarna (responsen) i vanliga vägkonstruktioner från olika däcktyper för att kvantisera deras nedbrytningseffekt.
Projektet kan brytas ner i följande delmoment
1. En instrumenterad vägkonstruktion kommer att byggas i VTI´s provgrop. (I dagsläget finns en konstruktion i en a provgroparna kopplat till ett annat projekt. Den skulle kunna ingå i detta projekt. En annan alternativ struktur skulle sedan kunna byggas i annan grop och testas).
2. Inköp av olika däckstyper samt fälgar (t.ex. parhjulsdäck 280/80R22.5 och 295/80R22.5 super singel däck 385/65R22.5, 425/65R22.5, 445/50R22.5 och 455/55R22.5).
3. Responsmätningar (vertikal spänning och töjning samt dragtöjning i underkant asfalt, ytdeflektion) i konstruktionen görs i HVS utrustningen. Vid försöken appliceras några olika lastnivåer (40, 50, 60 och 80 kN) samt ringtryck (500, 600, 800, 900 och 1000 kPa) för att få bred uppfattning av hur olika däckstyper/konfigurationer påverkar påfrestningarna (responsmätningarna).
4. Ändring av grundvattenytans läge och upprepa mätningarna i punkt 3.
5. Analys av data, sammanställning.
6. Genom överföringsfunktioner (utmattningskriterium och spårtillväxt) görs en förutsägelse i hur olika däckstyper påverkar vägkonstruktionens livslängd.
7. Avrapportering. Ökad kunskap om olika däckstyper inverkan på nedbrytning av vägar. Direkta mätningar på påkänningar i vägkonstruktioner från olika däcktyper/konfigurationer. Abstract: VTI's HVS machine will be used to measure stress (response) in pavements from different tire types to quantify their degradation effect. The measurements can then be used with transfer functions (fatigue and rutting) for predicting the degradation rate of the different types of tire. The project can be broken down into the following stages: 1. An instrumented pavement will be built in VTI's site. (In the current situation there is a structure at the site linked to another project. It could be part of this project. Another alternative structure could then be built and tested); 2. Purchase of different types of tires and rims (for example parhjulsdäck 280 / 80R22.5 and 295 / 80R22.5 Super Single tires 385 / 65R22.5, 425 / 65R22.5, 445 / 50R22.5 and 455 / 55R22.5); 3. Response measurements (vertical stress and strain and tensile strain in the lower edge of the asphalt, ytdeflektion) in the construction done in HVS equipment. In the tests applied some different load levels (40, 50, 60 and 80 kN) and pressure (500, 600, 800, 900 and 1000 kPa) to get the broad understanding of how the different tire types / configurations affect stress (response measurements); 4. Amendment of the water table and repeat the measurements in paragraph 3; 5. Analysis of data compilation; 6. The transfer functions (fatigue criterion and rutting) is a prediction of how different types of tires affects pavement life; 7. Reporting. Increased knowledge about different types of tire impact on the degradation of roads. Direct measurements of stresses in road construction from different tire types / configurations. The measurements can then be used with transfer functions (fatigue and rutting) for predicting the degradation rate of the different types of tire.