National Transport Library Research Database

Kollektivtrafikens strategiska styrning och omställningsförmåga (Strategic governance and transition capacity in public transport)

  • Khan, Jamil
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2015-04-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Energimyndigheten P397381
Subject(s): Notes: Doktorander: Malin Aldenius, malin.aldenius@miljo.lth.se och Jens Hylander, jens.hylander@vti.seAbstract: Syftet med projektet är att studera och utvärdera styrmedel som används på kommunal och regional nivå för att stärka kollektivtrafikens roll i transportsystemet samt bidra till en omställning till en koldioxidsnål och energieffektiv kollektivtrafik. Projektet består av två delprojekt. Gemensamt för delprojekten är att de studerar kommunal och regional styrning av kollektivtrafiken genom ett fokus på både informellt reglerande och formella styrmedel. Det första projektet inriktas mot analys av styrmedel för att främja teknikutvecklingen inom kollektivtrafiken, framför allt för att få till stånd en ökad användning av förnybara drivmedel (till exempel biodrivmedel, el, vätgas) i kollektivtrafiken. Det andra delprojektet har fokus på styrmedel inom samhällsplaneringen som förstärker kollektivtrafikens roll i regionernas och kommunerna miljöarbete genom till exempel utveckling av fysisk planering (samordning av bebyggelse och kollektivtrafikplanering, framkomlighetsåtgärder med mera) och åtgärder för att påverka trafikanters benägenhet att åka kollektivt. Ett viktigt mål är att ta fram riktlinjer och policyrekommendationer för hur styrmedel konkret kan vidareutvecklas och användas i svenska kommuner och regioner.Abstract: The project ”Strategic governance and transition capacity in public transport” includes two Ph D projects. The aim of the project is to study and evaluate policy instruments at the city and regional level which are used to strengthen the role of public transport and facilitate a transition to a low-carbon and energy efficient public transport. The focus is on formal and informal policy instruments for technology development, increased use of renewable fuels and more effective planning. An important goal is to develop guidelines and policy recommendations for the design and implementation of policy instruments in Swedish cities and regions. The project is a co-operation between Environmental and energy systems studies at LTH and the division Mobility, actors and planning processes at VTI. The Ph D candidates will also be affiliated to K2, the Swedish centre for public transport research.
Item type: