National Transport Library Research Database

Nyttan med åtgärdsvalsstudier (ÅVS) (The value of studies for Strategic Choice of Measures)

  • Håkansson, Maria
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-04-15 -- 2018-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/29969
Subject(s): Online resources: Abstract: Åtgärdsvalsstudier (ÅVS) infördes på allvar 2012 i Trafikverket som ett nytt inslag i planeringssystemet. I slutet av 2015 har över 500 ÅVS genomförts eller påbörjats och förmågan att tillämpa och utföra ÅVS förväntas ha ökat successivt liksom förmågan att prioritera vilka ÅVS som bör utföras när. Planeringssystemet kommer att fortsätta att utvecklas och det är därför viktigt att ha kunskap om vad tillämpningen av ÅVS i praktiken leder till. Detta projekt har två syften: 1. Att öka förståelsen för vilka nyttor som ÅVS bidrar till att skapa 2. Att öka förståelsen för förutsättningarna för dessa nyttor att realiseras Givet de egenskaper som ÅVS-processer vanligtvis har samt de ambitioner som ligger bakom själva införandet av ÅVS finns det anledning att anamma en bred syn på vad nytta är i ett ÅVS-sammanhang. Snarare än att mäta nyttor riktas uppmärksamheten mot behovet av att förstå vilka nyttor som ÅVS har potential att bidra till och vad som påverkar möjligheten för sådana nyttor att uppstå. Utgångspunkten är därför det som eftersträvades när ÅVS infördes som nytt planeringsmoment, primärt ökad effektivitet i planeringen, stärkt tillämpning av fyrstegsprincipen samt stärkt samordning med andra aktörer. Projektet genomförs huvudsakligen med kvalitativa metoder och bygger i hög grad på fallstudier av pågående och avslutade åtgärdsvalsstudier. Projektet inleds dock med en genomgång och sammanställning av samtliga ÅVS som har genomförts hittills. Detta ska skapa en överblick över vad införandet av ÅVS i praktiken har inneburit och lägga grunden för fallstudier och analysen under projektets kommande delar. Utifrån kartläggningen väljs ett antal fall ut för att undersöka projektets frågeställningar. Projektet genomförs inom den pragmatiska traditionen inom planeringsforskningen och empirin analyseras primärt utifrån teoribildning kring institutionell kapacitet och kommunikativ planering. Projektet förväntas utveckla kunskap om ÅVS som stärker förutsättningarna för Trafikverket att, i samverkan med andra aktörer, bidra till transportpolitisk måluppfyllelse genom en utvecklad förmåga att på ett ändamålsenligt sätt arbeta med ÅVS dels med avseende på initierandet, dels med avseende på genomförandet av dem. Därigenom förväntas projektet också bidra till att stärka Trafikverket i sin roll som samhällsutvecklare.Abstract: Studies for Strategic Choice of Measures (SSCM) was introduced as a new step for planning of transportation solutions in 2012. By the end of 2015 more than 500 SSCM have been conducted or initiated and the method is still under development. Considering the progress of SSCM over these years there is now a need to assess the value of this planning procedure. This project therefore has two aims: 1. To increase the understanding of values created by SSCM; 2. To increase the understanding of conditions for such values to be realized. SSCM were introduced for a number of reasons, primarily to enhance the efficiency of planning, promote the “four-step principle”, and to strengthen coordination between actors. Given these aims, a study of the value of SSCM needs to apply a wide notion of ”value” in order to capture the relevant aspects of what is ”valuable” in an SSCM-context. As opposed to measuring values quantitatively, the project focuses on the qualitative understanding of values that SSCM has the potential to contribute to. The project is therefore conducted with qualitative methods and case studies of ongoing and completed SSCM. The selection of cases will be based on the results from an overview of all SSCM that have been conducted so far. This overview will be compiled at an early stage of the project. The empirical findings will be analyzed in a theoretical framework of pragmatic planning theory around institutional capacity and communicative planning. The project is expected to develop knowledge about SSCM in a way that enhances the ability of The Swedish Transport Administration to contribute to fulfilling the national transport policy goals, both in the process of initiating SSCM and through the implementation of SSCM.
Item type: