National Transport Library Research Database

SmartPump – Decentraliserad kontroll av hydraulisk energiförsörjning för fartygsmotorer (SmartPump – Decentralized control for vessel engine hydraulic power supply)

  • Werndin, Ronnie
  • Parker Hannifin AB, Svenskt företag eller organisation, 556045-9470
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2014-11-01 -- 2017-10-31 Registration number:
  • Sjöfartsverket 1202913
Subject(s): Abstract: Elektronisk styrning av lågvarviga framdrivningsmotorer minskar fartygets specifika bränsleförbrukning (SFOC), och medverkar till att nå IMO NOx Tier II utsläppsbegränsningar. För att ytterligare förbättra den elektroniska motorstyrningen, syftar SmartPump projektet att utveckla en ”intelligent”, mycket robust och tillförlitlig motordriven reglerpump för hydraulisk energiförsörjning till elektronisk styrda lågvarviga 2-taktsmotorer för fartygsdrift. Pumpen ska utrustas med lokal intelligens och tillståndskontroll för att uppnå hög effektivitet tillsammans med tillförlitlighet vid drift. Utvecklingen av decentraliserad regler- och elektroniksystem i anslutning till pumpen ger en snabbare och mer noggrann reglering, samt förenklade regleralgoritmer och programmering. Under två års fältprov, efter projektavslut, kommer förbättrad robusthet och bättre integration med det intelligenta styrsystemet att demonstreras. Abstract: The electronic control of low-speed propulsion engines reduces the vessel’s specific fuel oil consumption (SFOC), thereby contributing to complying with the IMO NOx Tier II emissions standard. In order to further improve electronic engine control, the SmartPump project aims to develop a smart, highly robust and reliable engine-driven control pump operation as hydraulic power supply (HPS) in electronically-controlled marine low-speed 2-stroke propulsion engines. The pump will be equipped with local intelligence and a condition monitoring system in order to achieve high effectiveness alongside reliability of pump operation. The developed decentralized control system and on-board electronics will lead to faster and more accurate control, simplified control algorithms and programming. In a two year field trial following the conclusion of the project, improved robustness and better integration with the system’s intelligence will be demonstrated.
Item type: