National Transport Library Research Database

ENVISWITCH - Hållbar miljöförändring till LNG-maskineri i existerande flotta (ENVISWITCH - Sustainable environmental switch to LNG machinery in existing fleet)

  • Grundevik, Peter
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Sjöfartsverket ; 2014-12-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Sjöfartsverket 1202913
Subject(s): Abstract: Enviswitchs huvudsyfte, som består av tre delar, kan beskrivas som teknikutveckling riktas mot industrin och samhället. De tre delarna är: - att utveckla teknik och operativa procedurer som underlättar LNG-konvertering - att omvandlingen till LNG ska leda till bibehållen eller ökad säkerhet - att konverteringen ska leda till förbättrad miljöprestanda och reducerad klimatpåverkan I projektet ingår analys av tekniska och operativa konsekvenser av LNG-konvertering. Undersökning av hinder och utredning av energieffektivitetsåtgärder samt utveckling av förfaranden, ny teknik och nya fartyglösningar ska utföras. Konverteringens konsekvenser för säkerhet ska analyseras. Lärdomar och erfarenheter som följer av konvertering av ett fartygs drivlina på varv ska identifieras och dokumenteras. Även risker som föreligger besök på reparationsvarv samt behov av utveckling av säkerhetslagstiftning ska identifieras. Slutligen ska den operativa miljöprestandan efter konverteringen kvantifieras som en del av en livcykelanalys. Abstract: The Ship owner Furetank will retrofit the main engine of an existing vessel for LNG operation. ENVISWITCH aims to study the retrofitting in order to arrive at recommendation regarding LNG retrofitting and its special requirements. The project is focused on the technological, safety and environmental aspects of LNG retrofitting and the study will be based on the full scale actual retrofitting of an existing vessel. The aim of the project is to develop different suitable concepts, methodologies and procedure for LNG retrofitting as well as study the perquisites and requirements of LNG retrofitting based on the empirical case. Secondly, a risk analysis will be performed in order to propose measures that would ensure sustained or improved safety. Lastly, the environmental performance of the retrofitted vessel will be measured.
Item type: