National Transport Library Research Database

Underlag för reglering av däck i samband med införande av 74 ton (Basis for regulation of tyres in conjunction with new weight limit of 74 tonnes)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-03-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/22392
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till analysera konsekvenser av olika sätt att reglera däcksanvändningen på tunga fordon. Primärt bedöms konsekvenser för vägnedbrytning men även andra effekter berörs såsom rullmotstånd och fordonskostnader. För att kunna ställa rätt krav på däck krävs en djupare förståelse för vilka egenskaper som påverkar nedbrytningen. Detta skapar möjligheter att göra rimliga förenklingar av användning av däck som är möjliga att kontrollera. Därför genomförs projektet i två steg. Först en analys av önskvärda och icke önskvärda däck på nedbrytning av vägar och inverkan på underhållskostnader och behov av ökad bärighet. Därefter en bedömning av hur olika regleringar skulle inverka på användningen av däck.Abstract: The project aims to analyze the consequences of different ways to regulate tire use on heavy vehicles. Primary consequences for road degradation are assessed, but other effects are also included, such as rolling resistance and vehicle costs. In order to design requirements a deeper understanding is needed of the characteristics that affect the degradation. This creates opportunities to make reasonable simplification of the use of tires that are verifiable. Therefore, the project is implemented in two stages. First, an analysis of the desirable and undesirable tire properties on the degradation of pavements and impact on maintenance costs and the need for increased bearing capacity. Then an assessment is done of how different regulations would affect the use of the tires.
Item type: