Notes: Ingår i Martec 2Abstract: Metanol har identifierats som ett mycket gott alternativ för att ersätta oljebaserade drivmedel inom sjöfarten. Detta stämmer också väl överrens med Energimyndighetens analys att enmolekylära bränslen har bäst förutsättningar som förnybart bränsle. Skärpta miljökrav har drivit på utvecklingen av alternativa maritima drivmedel och idag finns stora marina metanolmotorer. Det saknas dock metanolalternativ i det mindre motorsegmentet (250-1200 kW). I SUMMETH utvecklas dessa motorer med fokus på energi- och kostnadseffektivitet. Rekommendationer ges för införandet av metanol inom kust- och inlandssjöfart med avsikt att minska dess utsläpp och klimatpåverkan. SUMMETH kommer att undersöka möjligheterna för den befintliga maritima marknaden att anpassa sig för metanolanvändning, testa och utvärdera olika metanolförbränningstekniker samt ge rekommendationer för ombordsystem och anpassningar som krävs vid installation av dessa system. Distribution av och tillgång till förnybar metanol för maritimt bruk kommer också att utvärderas.Projektet genomförs som ett samarbete mellan utvecklings-/konstruktionsbolag, motorleverantörer, slutanvändare och universitet. I projektet ingår en väsentlig del forskning och utveckling samt en del experimentell utveckling och design.Abstract: Methanol has been identified as a very good alternative to replace oil based fuels in the maritime sector. This view is corroborated by the results of the Swedish Energy Agency’s analysis of one molecule fuels. More stringent environmental requirements have accelerated the development of alternative maritime fuels and today there exist large marine methanol engines. However, there are no methanol alternative in the smaller engine segment (250-1200 kW). In SUMMETH these engines will be developed with focus on energy and cost efficiency. Recommendations are given for the introduction of methanol in coastal and inland waterway shipping with the aim to reduce emissions and carbon footprint. SUMMETH will explore the possibilities for the existing maritime market to adapt to methanol use, test and evaluate various methanol combustion techniques and provide recommendations for on-board system and adaptations required for the installation of these systems. Distribution and availability of renewable methanol for shipping will also be evaluated.