National Transport Library Research Database

NARMO - utveckling av den periodiska ultraljudskontrollen (NARMO - developing the periodic ultrasonic testing)

  • Syk, Malin
  • Trafikverket, Statlig myndighet, 202100-6297
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-02-29 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/19250
Subject(s): Abstract: Ultraljudskontrollen är det redskap vi har för att förebygga rälsbrott genom tillväxt av skador och sprickor i räl. Ultraljudskontrollen är viktig för att upprätthålla säkerheten på våra spår, men dagens ultraljudskontroll kan också förbättras. I projektet NARMO vill vi öka periodiciteten för den maskinella ultraljudskontrollen (ultraljudståget) och förändra kraven på vissa av spricktyperna. Detta för att kunna följa tillväxten och åtgärda anmärkningen i rätt tid. Försökslängden bör vara minst 3 år, detta för att säkerställa att periodicitet, sprickstorlekar och åtgärdstider är på en bra nivå innan implementering i större skala över hela nätverket. Försök har redan gjorts inom kontraktet med ökad periodictet på en bandel (814U), och resultaten därifrån gör att vi vill använda den redan implementerade ökade periodiciteten på vissa sträckor med VSP-räler till att även se på ändringar i sprickstorlekar och åtgärdstider. Syfte Syftet med projektet är att öka robustheten och säkerheten hos järnvägsanläggningen samt att nyttja pengarna till järnvägsunderhåll på bästa sätt. Mål Utökad periodisk ultraljudskontroll där periodicitet på maskinell kontroll ökar och där åtgärdstider för anmärkningar är anpassat till anläggningen. Förväntad nytta * Anmärkningar, sprickor och skador i räl, kan följas och åtgärdas i rätt tid. * Högre planerbarhet hos underhållsentreprenörer som ska utföra åtgärder på de fel som ultraljudskontrollen rapporterar.Abstract: Ultrasonic testing is the tool we use for preventing rail breaks occuring from growth of cracks and damages in the rail. Ultrasonic testing is important to maintain safety of our tracks. The ultrasonic testing of today can be improved. In the NARMO-project we want to increase the periodicity of the automatic ultrasonic testing (done by train) och change the demands on some types of cracks. This in order to follow the growth and action on the defects in the right time. The trial length should be at least 3 years, to make sure that periodicity of testing, defect sizes and action times is on a good level before implementing in a larger scale throughout the network. Purpose: The purpose of the project is to increase the robustness and the security of the railway and to use the funds for railway maintenance in the best way possible. Goal: Increased periodic ultrasonic testing and action times adapted to the railway. Benefits: Defects, cracks and damages to the rail, can be monitored and actioned on in the right time; Easier for maintenance contractors to plan maintenance from the ultrasonic testing.
Item type: