National Transport Library Research Database

HCT - prestandautvärdering DUO-trailer 74 ton (HCT-performance evaluation DUO-trailer 74 tons)

  • Cider, Lennart
  • Volvo Lastvagnar AB, Svenskt företag eller organisation, 556013-9700
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-10-01 -- 2016-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/19512
Subject(s): Online resources: Abstract: Som underlag för 74ton lagstiftningen i Sverige är det av stor vikt att reglerna blir relevanta med avseende på: * Lastförmåga * Manövrerbarhet * Fordonstabilitet * Broms och drivförmåga – väggrepp * Drivline prestanda För att få fram viss prestandan för DUO-trailer ekipagen måste de testas på provbana där man i säker miljö kan isolera egenskaper, exempelvis dynamisk stabilitet. DUO-trailer har i DUO2 projekten testats på väg, med goda resultat. Det är troligt att denna kombination kommer bli vanlig på ett vägnät med max 34m och 74ton. För att kunna få underlag för att bygga dessa ekipage på ett lämpligt sätt bör prestandaegenskaper mätas och användas som underlag för simuleringsverktyg. I föreliggande projekt kommer vi att utvärdera DUO-trailer och ställa den mot 4st relevanta ekipage. Utvärderingen kommer att ske både med praktiska tester som sen blir input för förbättring av simuleringsmodeller. Bland annat värderas dynamisk stabilitet, bromsprestanda, däcksprestanda, bränslejämförelse, svep-data och startförmåga.Abstract: As a basis for 74 ton legislation in Sweden, it is essential that policies will be relevant for the purposes of: Load capacity; Maneuverability; Vehicle stability; Braking and drifting – grip; Drivline performance. In order to obtain specific performance for DUO-trailers, they must be tested on test track where in safe environment, features can be isolated such as dynamic stability. DUO2 has been tested with good results. It is likely that this combination will become common on a road network with a maximum of 34 m and 74 ton. In order to construct these combinations in the appropriate manner, performance characteristics will be measured and used as a basis for simulation tools. In this project we will evaluate DUO-trailer and set it against 4 other relevant combinations. The evaluation will be carried out with practical tests that then becomes the input for the improvement of simulation models. Among other things measured and evaluated would be dynamic stability, braking performance, tyre performance, fuel comparison, sweep data and startability.
Item type: