National Transport Library Research Database

Förutsättningar och incitament för ändrat beteende för energieffektivare resor (Who should do the job in order to meet the emissions targets?)

  • Hiselius, Lena
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2015-12-01 -- 2017-12-30 ; 1390000 kronorRegistration number:
  • Energimyndigheten P411741
Subject(s): Abstract: Projektets syfte är att öka kunskapen om energieffektivisering av resor kopplat till olika gruppers beteenden. Tidigare forskning visar att det finns ett stort behov av empiriska studier som synliggör hur olika gruppers resbeteende förändras, i form av val av färdmedel, frekvens och reslängd, för olika åtgärder. Målet med projektet är att genom studier av förutsättningar och incitament göra potentialberäkningar av ändrat resbeteende i framtiden kopplat till olika typer av styrmedel och åtgärder.Abstract: The findings of the extensive FFF report concludes that, in addition to new technology and fuels, replacement of transport, increased transport efficiency and a reduction in demand for transportation is required to reach sustainability targets. So far analyses have been made of the trips (geographic, transportation, travel distances) that have the potential to decrease. We believe that in the light of social driving forces and consequences there is a need to carry out analyses of who is affected by the measures proposed, and who thus is expected to "do the job" for the transport sector's energy efficiency and emission reductions. In this project, we will connect the travel behaviour of different groups in society today, including a projection of the travel behaviour to 2030, by what each group say they are willing to do. The synthesis provides an analysis of the action (and obstacles) that has the potential to reduce/change travel behaviour for the identified groups.
Item type: