Abstract: Integrerade mobilitetstjänster (även kallat Mobility as a Service, kombinerade mobilitetstjänster m.m.) innebär att man i en och samma tjänst knyter samman flera sätt att förflytta sig (t ex bilpool, buss, spårväg, pendeltåg, hyrcykel, privata fordon) samtidigt som man kan erbjuda betalning av, samt information om, transporterna via ett och samma gränssnitt.
Projektet syftar till att bedriva systematisk omvärldsbevakning utifrån ett brett, kollektivtrafikrelaterat perspektiv och med en ansats som gör att vi får ökad förståelse för hur marknaden och politiken utvecklas inom området. Omvärldsbevakningen inkludera en analytisk dimension som problematiserar skeenden och trender utifrån en svensk kontext. Analysen ska särskilt beakta hur utvecklingen bidrar till eller motverkar transportpolitiska målsättningar i allmänhet, och målsättningen om att andelen som reser med kollektivtrafik, gång och cykel ska öka i synnerhet. Omvärldsanalysen avrapporteras kvartalsvis. Arbetet bedrivs inom ramen för K2 – nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik. K2 bedriver redan projekt inom området som skapar förutsättningar för synergier. I ett Vinnova-finansierat projekt är fokus på de institutionella ramverkens betydelse för framväxten av integrerade mobilitetstjänster. K2 och Västra Götalandsregionen kommer dessutom anställa en industridoktorand som kommer att bedriva forskning inom området.Abstract: Integrated mobility services (also called Mobility as a Service, combined mobility services, etc.) means that in one and the same service connects several ways to move (e.g. carpool, bus, light rail, commuter rail, bicycle hire, private vehicles) while offer payment, and information on, transport through a single interface. The project aims to conduct systematic monitoring based on a broad, public transportation-related perspective and with an approach that gives us greater understanding of the market and policy development in the area. Business intelligence includes an analytical dimension that problematize events and trends on the basis of a Swedish context. The analysis should take particular account of how developments contribute to or counteract the transport policy objectives in general and the target for the proportion traveling by public transport, walking and cycling to increase in particular. The external analysis is reported quarterly. Work is conducted within the framework of the K2 - national center for public transport. K2 is already conducting projects in the area that creates opportunities for synergies. In a Vinnova-funded project is focusing on the institutional framework importance for the emergence of integrated mobility services. K2 and VGR will additionally employ an industry that will conduct research in the field.