Abstract: Östersjöregionen med sina ökande transportvolymer, särskilt mellan öst och väst, och dess otillräckliga väg- och järnvägsinfrastruktur behöver innovativa och pragmatiska lösningar för att klara framtida krav. Sjöar, floder, kanaler och även Östersjön har stora kapacitetsreserver, medan väg- och järnvägsinfrastrukturen är (åtminstone i vissa delar av Östersjöregionen) överbelastad. Dock spelar inlandssjöfarten fortfarande inte en roll i transportsystemet som står i proportion till dess potential. I vissa länder spelar inlandssjöfarten en mindre roll idag (främst i Tyskland, Finland, Sverige och Polen). I andra länder spelade inlandssjöfarten tidigare en roll, men har försvunnit och behöver återupplivas. Sammantaget har fartygstransporter många fördelar jämfört med alternativa transportsätt som väg och järnväg. I synnerhet är det mer kostnadseffektivt och miljövänligt jämfört med andra transportsätt. Alltför ofta är sjöfarten ett inte ens övervägt transportalternativ för speditörer och andra aktörer inom transportsektorn. Den fråga som behöver besvaras är hur den modala andelen inlandssjöfart kan ökas inom, till, från och mellan länderna i Östersjöregionen. Vad som krävs är bl.a. genomförandet av demonstrationsprojekt, marknadsföring av dessa för en bredare acceptans och information som riktar sig till de specifika målgrupperna. EMMA-projektet kopplar ett mer långsiktigt perspektiv till genomförandet av kortsiktiga förbättringar. Dessa marknadsorienterade pragmatiska lösningar avser att bidra till att öka andelen inlandssjöfart i det övergripande transportsystemet för Östersjöregionen. EMMA partners har identifierat fem insatsområden för att övervinna befintliga hinder för utvecklingen av de inre vattenvägarna (IVV): 1. Gör marknaden mer bekant med IVV 2. Ändra attityden hos politiker och allmänheten angående IVV 3. Minska kostnaderna för inlandssjöfarten för att förbättra dess konkurrenskraft genom infrastrukturåtgärder eller tekniska förändringar inom fartygsdesign 4. Förbättra de administrativa strukturerna och förfarandet kring framtagandet av det regelverk som påverkar inlandssjöfarten. 5. DemonstrationsprojektAbstract: The Baltic Sea Region with its growing transport volumes, especially between East and West and its insufficient road and rail infrastructure needs innovative and pragmatic solutions to cope with future requirements. Lakes, rivers, canals and also the Baltic Sea have huge capacity reserves, whereas road and rail infrastructure is (at least in some parts of the Baltic Sea Region) overloaded. However, inland shipping do still not play a role in the transport system commensurate to its potentials. In some countries inland shipping today plays a minor role (mainly Germany, Finland, Sweden and Poland). In other countries it played a role in the past, but has fallen asleep and needs to be re-activated. All in all ship transportation has many advantages compared to alternative modes like road and rail. In particular, it is cost efficient and environmentally friendly compared to the other modes. Too often, shipping is not even considered as transport alternative by many forwarders and stakeholders in the transport sector. The question that needs to be answered is how the modal share of inland shipping can be increased within, to, from and between Baltic Sea Region countries. The implementation of demonstration projects, their promotion for wider acceptance and information that addresses the specific target groups is required. The EMMA-project links a longer-term perspective with the implementation of short-term improvements. These market oriented pragmatic solutions will contribute to increase the share of inland and river-sea ship transport in the overall transport system of the Baltic Sea Region. EMMA partners have identified five fields of action to overcome existing obstacles for the development of inland waterways (IWW): 1. Make the market more acquainted with IWW 2. Change the mind-set of politicians and general public regarding IWW 3. Reduce the cost of inland shipping to improve its competitiveness by infrastructure measures or technical changes in ship design 4. Improve administrative structures and regulation-making procedures affecting inland shipping 5. Demonstration projects