Abstract: I dagsläget är det vanskligt att fastställa vilken tvärfallsavvikelse som har uppnåtts, för ett helt objekt, utifrån de resultat som mätbilar för uppföljning har samlat in till slutbesiktningar. För punktvis mätning/kontroll sker detta med en 3 meters rätskiva och hanteras enligt TDOK 2014:0136. Det behövs därför en metodbeskrivning som beskriver hur en objektstäckande mätning ska utföras, då mätbil används, för att fastställa uppnådd tvärfallsavvikelse. I denna bör behandlas hur mätdata ska redovisas/ levereras (format) och hur man bedömer om ett objekt är godkänt eller ej. Mätbil är att föredra då den hanterar hela ytan och är säkrare ur arbetsmiljösynpunkt.Abstract: In the current situation it is difficult to determine the slope deviation that has been achieved, for an entire object, from results that measuring cars monitoring has collected to the final inspections. A spot measurement / control is done with a 3 meter straightedge and handled according TDOK 2014 0136. We therefore need a method description that describes how an object wide measurement must be performed when the test car used to determine achieved slope deviation. This should be treated how data should be reported / delivered (format) and how to judge if an item is approved or not. Test car is preferred as it handles the entire surface and is safer environment for employees.