Abstract: Trafikverket har, i de strategiska utmaningarna, en strategi att bidra till att det utvecklas bättre resmöjligheter till större turistdestinationer genom att infrastrukturåtgärder samordnas med trafikeringen till och inom dessa destinationer. I FoI-inriktningen vill vi utveckla koncept om upplevelsevägar och kunskapen om lösningar som ökar attraktiviteten i starka turiststråk. En av de viktigaste framgångsfaktorerna för en ökad turism är ett väl fungerande transportsystem. Men även de upplevelser som transportsystemet levererar i form av mervärden under resan till och från olika besöksmål spelar stor roll för turistnäringens tillväxt. Syftet med denna studie är att förbättra kunskapen om vilka upplevelsevärden som transportsystemet kan skapa och som behöver vårdas och utvecklas. Grundläggande för en god upplevelse längs våra vägar är ett gott värdskap samt god gestaltning. Värden som behöver vårdas och utvecklas är bl.a. sträckningen i landskapet, att färden är rytmisk och inte monoton, utsikter och vyer, attraktiva platser att pausa på samt information/storytelling längs vägen. Studien har för avsikt att kvalitetssäkra dessa upplevelsevärden/mervärden utifrån det dokument som tagits fram i Region Nord (Planeringsunderlag – Upplevelsevärden på vägen, 2015-09). Dokumentet har fångat många bra värden och principer för kartläggning och som underlag för åtgärdsvalsstudier (ÅVS), men vi bedömer att den behöver kvalitetssäkras och byggas på för att kunna lyftas som nationellt stöd för Trafikverkets utvecklingsarbete inom området. Kunskapstillskottet: En breddning av de parametrar som tas hänsyn till. I rapporten talas om gott värdskap och hur relationen linjeföring – landskap ger rytm och utblickar och därmed en omväxlande resa samt betydelsen av rast och information. Vi tror det finns fler parametrar som är viktiga att få med, exempelvis andra landskapsvärden än de estetiska. Vi tror exempelvis att natur- och kulturmiljöer är viktiga aspekter som kan upplevas och det är viktigt att se vad och hur detta kan karteras. Vi tror också att det är nyttigt att ta reda på hur andra klassat vägar som upplevelserika – vi känner inte alla parametrar ännu. Metod: Arbetets syfte är att finna en metod för att kunna kartlägga upplevelsevärden nationellt. Vi tror att vårt arbete därför ska utgå från att hitta dels parametrar som bör ingå i begreppet upplevelsevärden, dels hitta källmaterial som kan användas för kartläggningen. Källmaterial kan vara databaser om landskapets uppbyggnad, värden och funktioner, turismstatistik och –undersökningar med mera. Vi räknar med att hitta detta genom litteratursök, intervjuer med turistnäringen och –forskningen (där fr a Etour vid Mittuniversitetet är intresserade), samt kontakter med ansvariga inom Trafikverket. Den grupp som kommer att fungera som stöd har god kunskap om detta. Studien ska fokusera på funktionellt prioriterat vägnät, långväga personresor som har tagits fram. Genomförandeplan: 1. Gemensam genomgång av utgångspunkter och material, möte/workshop; 2. Inläsning, inventering; 3. Genomgång av ett första utkast till kriterier; 4. Redovisning, synpunkter; 5. Rapport. Utföraren ska under punkt 1 och 4 ovan, samt när behov uppstår, stämma av med Trafikverket och representanter för turistnäringen.