National Transport Library Research Database

VASS – Effektivisering av ruttvalsberäkningen och CBA i Västmodellen (VASS – Improvement of route choice and CBA in the Western Sweden model)

  • West, Jens
  • SWECO Society AB, Svenskt företag eller organisation, 556949-1698
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-01-01 -- 2017-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/1841
Subject(s): Abstract: För att modellera flerpassageregeln i trängselskattesystemet i Göteborg i Sampers används ett hierarkiskt ruttval, där vilka som betalar och vilka som inte betalar avgörs i en beräkningssnurra som är separat från själva ruttvalet. Denna metodik möjliggör också att en kontinuerlig tidsvärdesfördelning används i ruttvalet, vilket avsevärt förbättrar modellens känslighet och gör att tröskeleffekter undviks . Det har visat sig att denna metod fungerar men att den gör körtiden för Västmodellen avsevärt längre än för de andra regionala modellerna. För att minska körtiden för Västmodellen vore idealet att trängselskatten bakas in helt i ruttvalet, så att resernärerna avgör om de ska betala eller inte och vilken rutt de ska välja i samma steg. Detta är dock svårt att åstadkomma med dagens ruttvalsmodell, eftersom den bygger på att samtliga länkbaserade kostnader (restid, avstånd och avgift) är additiva. Problemet har diskuterats med Michael Florian på Inro och hans rekommendation är att återgå till tidsvärdesklasser och använda en metodik där efterfrågan dessutom är indelad i geografiska klasser: Dela in trafiken i tre övergripande klasser, baserat på OD-par: De som har start- och slutpunkt på olika sidor om tullringen runt innerstan kommer alltid att betala och behöver följaktligen inte alls ta hänsyn till tull i själva nätutläggningen. De som har både start- och målpunkt antingen utanför eller innanför tullringen kommer i så gott som samtliga fall att passera antingen noll eller två portaler. Avgiften på länken kan alltså sättas till halva nuvarande. Utlöparna i Backa och Skår utgör undantag som kan sättas till hela nuvarande avgift eftersom de kan sägas utgöra två passager av ringen samtidigt. Undantag utgör också klass 3 nedan. De som har start- och målpunkt på olika sidor om Göta älv (men båda utanför ringen) kan i vissa fall vara intresserade av att passera upp till fyra portaler. För dessa är det enklast att definiera passager av Älvsborgsbron, Götaälvsbron eller Tingstadstunneln som avgiftspassager. I dessa fall betalar de, om de använder en bro längre norrut betalar de inte. En enklare ansats är att reducera antalet iterationer i det hierarkiska ruttvalet. Det kunde åstadkommas genom att införa MSA (method of successive averages), så kasten mellan iterationerna succesivt tvingas att bli mindre. Det görs genom att ta viktade medelvärden av avstånd och tid för rutterna med respektive utan trängselskatt. Tester med MSA har redat utförts av Leonid Engelson. De gav inte bättre konvergens än de naiva iterationerna. Frågan är om man kan betydligt minska beräkningstiden genom att köra färre iterationer, utan att äventyra CBA. Vad är lämpligt avbrottskriterium? I filen summary.txt finns flera kriterier som man kan testa. Där ser man att den maximala skillnaden i antalet resor som väljer att betala mellan efterföljande iterationer minskar succesivt och snabbt. Men den maximala skillnaden i restiden/avstånd stabiliseras på en viss nivå. Varför går den inte mot 0? Den totala restiden stabiliseras så att skillnaden mellan efterföljande relationer är inte större än 100 minuter. Räcker det för CBA? Båda nämnda spår bör följas en bit för att utröna om något av dem kan avfärdas. Det som visar mest lämpligt bör sedan implementeras i Sampers. Frågan om lämpligt avbrottskriterium gäller även assignment i andra regioner. Vilken avbrottskriteruim ska vi använda? Dessutom finns frågan om hur många loopar man bör köra mellan utbud och efterfrågan. Vad är lämpligt kriterium där? Vi brukar köra 4 varv eftersom det ger prognoserbar beräkningstid som vi accepterar. Men i vissa fall bör man kanske köra fler varv eller så räcker det med färre varv. Hur påverkar det CBA? En känslighetsanalys av CBA görs på (minst) ett vägobjekt (och/eller trängselskatt) i Väst m a p olika antal iterationer i utläggningen, respektive mellan utbud och efterfrågan. Resultat av testerna redovisas i rapporten. Projektet ofattar ingen validering av modellresultat. Syftet är att förbättra beräkningstiden, stabiliteten och noggrannheten i CBA. Leurent, Fabien. 1993. “Cost versus Time Equilibrium over a Network.” European Journal of Operational Research 71 (2): 205–21. doi:10.1016/0377-2217(93)90049-S.Abstract: The Swedish national transport model Sampers has five regional sub-models. To model the congestion charging system in Gothenburg, the route choice in the Western Sweden sub-model works differently from the other sub-models, making it substantially slower to run. In this project, several ideas will be tested on how to speed up the Westerns Sweden model, while maintaining the consistency and accuracy of model predictions and CBA.
Item type: