National Transport Library Research Database

Packning av bank för höghastighetsjärnväg vid varierade grundläggningsförhållanden (Compaction of embankment for high-speed railway in varying ground conditions)

  • Wersäll, Carl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-02-01 -- 2019-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/1379
Subject(s): Online resources: Abstract: Utbyggnaden av höghastighetsjärnväg kommer att ställa stora krav på utförande och material vid vibrationspackning av bergbankar för att uppnå tillräcklig packningsgrad och styvhet. Detta gäller särskilt i områden med lös undergrund då dess styvhet påverkar packningseffekten avsevärt. Det är inte känt i vilken utsträckning pålarnas styvhet påverkar packningen av banken och det är nödvändigt att i fält studera hur maximal packningsgrad ska åstadkommas. Detta projekt syftar till att utarbeta ett packningsförförfarande som kan säkerställa att bankar för höghastighetsjärnväg erhåller tillräckligt hög packningsgrad för att klara krav på styvhet, nedbrytning, omlagring, sättningar och vibrationer för de grundläggningsförutsättningar som är aktuella. Projektet är en fortsättning på ett pågående doktorandprojekt som studerar frekvensstyrning av välten. Fullskaleförsök har visat att en större packningseffekt kan erhållas vid mindre energiåtgång genom en justering av vältens vibrationsfrekvens. Packningen kan optimeras med ett noggrant val av vält, material och packningsförfarande samt med frekvensstyrning av vältens oscillator. Genom inhämtande av information från olika källor och, framförallt, fältförsök utarbetas rekommendationer för hur packningen ska utföras i praktiken. Projektet förväntas ge svar på vilken packningsgrad som kan uppnås i fält och hur detta ska åstadkommas samt verifieras.Abstract: During construction of embankments for high-speed railway, it is crucial to obtain sufficient stiffness and degree of compaction. This will imply high demands on the material and execution procedure, especially in areas containing soft soil deposits as soft subsoil significantly affects compaction. It is unknown to what extent the stiffness of piles has an effect. Thus, field trials are necessary to find a procedure in which maximum degree of compaction can be obtained. The aim of this project is to develop a compaction procedure that will ensure that embankments for high-speed railways will obtain a sufficiently high degree of compaction to meet the demands on stiffness, degradation, settlements and vibrations. The project is continuation of an ongoing PhD project in which frequency control of the roller is studied. Full-scale tests have shown that a greater compaction effect can be obtained with less energy consumption by adjusting the vibration frequency of the roller. Compaction can be optimized by a careful choice of roller, material and compaction procedure and by frequency control of the roller oscillator. By gathering information from various sources and, most importantly, field trials, recommendations for practical execution of the compaction process will be developed. The results from the project are expected to give guidance on what degree of compaction can be obtained in the field and how this will be accomplished and verified.
Item type: