National Transport Library Research Database

Bestämning av jords egenskaper och bärförmåga via dynamiska mätningar (Identification of changes of soil properties and bearing behaviour by interpretation of dynamic measurements)

  • Laue, Jan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-02-01 -- 2020-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2016/1166
Subject(s): Abstract: Målet med projektet är att bättre och mera effektivt använda existerande data samt ny data, som är lätt att lätt erhålla, med målet att identifiera undergrundens beskaffenhet och förändringar på grund av pågående cykliska laster från trafik. Den tolkning av data som görs i tidsdomänen för att upptäcka brister i spår och ballastmaterial och som ligger till grund för beslutsfattande gällande åtgärder i och kring bankroppen kan även analyseras i ”frekvensdomänen”. På detta sätt kan egenfrekvenser hos ballast och andra material fastställas för stora avsnitt av en bana och bankroppens egenskaper och uppbyggnad beskrivas. Genom att följa hur egenfrekvensen förändras över tid i de olika materialen kan man identifiera nedbrytning eller andra förändringar. Försämrade och eller kritiska områden kan identifieras. Förändringar i materialen till följd av att belastnings-/klimatsituationen förändras kan följas, t ex av axellaster, hastighet samt klimatförhållanden (frysnings- och tiningscykler). Studien kommer i första hand att fokusera på ett eller flera område med kända förhållanden, i första hand längs Malmbanan, innan den utvidgas till större områden och implementeras i det ordinarie kontrollprogrammet för spår.Abstract: The purpose of the project “Identification of Changes of soil properties and bearing behaviour by interpretation of dynamic measurements” is to make efficient use of existing and easily to establish new data to identify subsoil boundary conditions and the respective changes during and due to ongoing cyclic loadings. The interpretation of data used in time domain to detect deficiencies in tracks and ballast for decision making for further repair can also be analysed in the frequency domain. Thus Eigenfrequencies (EF) of ballast as well as surface near subsoil layers can be identified for the whole range of the railway. Changes in EF will allow identifying deterioration and/or densification as well as revealing critical areas of bearing behaviour of the whole system when boundary conditions of loading e.g. axe load or velocities as well as climatic conditions (freezing, thawing) are changed. The study will first focus on a known sample area before being extended to larger units and will be proposed to be implemented in the regular control scheme of tracks.
Item type: